Uber is transportbedrijf, niet slechts hippe taxi-app - stelt Europees Hof

Uberchauffeurs moeten zich houden aan nationale regels in EU-lidstaten en dus een taxivergunning hebben als dat in de betreffende lidstaat ook geldt voor andere taxibedrijven. Het Europees Hof oordeelde woensdag dat de Amerikaanse onderneming een transportbedrijf is en geen digitale bemiddelingsdienst, zoals Uber zelf beweert.

Uber zou onvoldoende verantwoordelijkheid nemen voor zaken die de openbare orde en veiligheid aangaan. In Denemarken trok Uber zich al eerder terug, nadat strengere taxiwetten werden ingevoerd. Foto anp

De zaak was al in 2014 aangespannen door taxichauffeurs uit Barcelona. Voor Uber verandert er in Europa niet zoveel: het bedrijf opereert in de meeste EU-landen al als transportdienst. Slechts in een beperkt aantal Oost-Europese landen faciliteert Uber nu nog de mogelijkheid ritjes te doen zonder in het bezit te zijn van een vergunning.

In Nederland is Uber al twee jaar geleden gestopt met UberPOP, de dienst voor chauffeurs zonder licentie. Een Uber-woordvoerder zegt dat het logisch is om diensten zoals Uber te reguleren. Ook wil Uber de 'dialoog met steden in heel Europa voortzetten'. Dat is een koerswijziging onder de nieuwe baas Dara Khosrowshahi. Voorganger en oprichter Travis Kalanick, die eerder dit jaar op een zijspoor was gerangeerd, was gewend zijn eigen wetten te stellen. Buiten Europa is de dienst UberPOP wel zeer succesvol.


Overleven als Uberchauffeur

Uber is deze maand vijf jaar actief in Nederland. Jeroen van Bergeijk liet zich omscholen tot taxichauffeur en reed vijf maanden voor het omstreden bedrijf. 'Ik wilde weten of je met de lage tarieven die Uber hanteert een inkomen kunt vergaren. Ik wilde weten hoe het voelt als je werkende leven wordt gestuurd door een app.'

Foto de Volkskrant
Meer over