Uber gaat zijn professionele chauffeurs in Nederland beter behandelen

Uber verbetert de werkomstandigheden voor zijn professionele chauffeurs in Nederland. Ze krijgen eerder betaald als ze op hun passagiers moeten wachten en krijgen betere informatie over de verwachte ritduur.

Beeld epa

Het onlinetaxibemiddelingsbedrijf hoopt daarmee te bereiken dat meer zelfstandigen zich aanmelden als chauffeur.

Passagiers gaan nu een vergoeding betalen als de chauffeur langer dan twee minuten moet wachten tot ze instappen. Ook kunnen klanten een aangevraagde rit slechts annuleren als ze dat binnen twee minuten doen. Tot nu toe hebben Uber-klanten vijf minuten bedenktijd.

Wat als de app hapert?

Uber gaat zijn chauffeurs verder beter informeren over de duur van de bestelde ritten. Is die langer dan 45 minuten, dan krijgt een chauffeur dat te zien en kan hij besluiten voor de taxirit te bedanken. Ook kunnen chauffeurs geen lage beoordeling meer krijgen alleen omdat de Uber-app hapert: daaraan kan de chauffeur nou eenmaal niets doen, redeneert Uber.

De maatregelen moeten het voor chauffeurs aantrekkelijker maken voor Uber te rijden. In Nederland krijgt het bedrijf moeilijker voet aan de grond dan bijvoorbeeld in zijn thuisland de Verenigde Staten. Daar kan iedereen - ook een particulier - zich voor een snelle bijverdienste aanmelden voor ritjes.

UberPop

In Nederland heeft de rechter daar een stokje voor gestoken. Eind september oordeelde het College van Beroep voor het bedrijfsleven dat er terecht een verbod was uitgevaardigd op UberPop, waarbij particuliere chauffeurs rijden zonder taxivergunning. Uber vond dat zulke particuliere 'taxiritten' vergelijkbaar waren met carpoolen. Het College wees dit van de hand: UberPop is een economische activiteit.

Het beroepscollege was de laatste instantie waar Uber het verbod op UberPop kon aanvechten. Het moet nu voor zijn taxiritten-app vertrouwen op zzp'ers die een taxivergunning hebben van het Kiwa-register, een verklaring omtrent gedrag van justitie en een inschrijving bij de Kamer van Koophandel.

'We zijn blij dat we deze functionaliteiten kunnen aanbieden om de ervaring van de chauffeurs met de app te verbeteren', zegt directeur Thijs Emondts van Uber Nederland. Volgens hem is dit slechts het begin. 'De komende maanden komen we met meer verbeteringen in de app en met meer lokale initiatieven.'

Volgens de website Taxipro verlaagde Uber vorig jaar het starttarief met 50 procent naar 1 euro. De kilometerprijs ging met 21 procent omlaag naar 1,10 euro per kilometer. Uber pakt een commissie van 25 procent over het bedrag dat de klant voor een rit betaalt (en zelfs 30 procent in andere landen).

Uber telt in Nederland tussen de twee- en drieduizend chauffeurs, voornamelijk in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en sinds april ook Eindhoven.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.