U least nog niet? Dat is niet slim

Het aantal leaseauto's neemt toe en die groei zit 'm vooral in verhuur aan particulieren. Je hebt zo beter inzicht in de kosten, maar de goedkoopste manier van autorijden is het niet.

Fiat 500

Consumenten kunnen vanaf morgen bij kluswinkel Gamma niet alleen terecht voor verf, behang, tuinmeubels, een kapzaag en een lijmklem, maar ook voor een auto. De Belgische filialen van de doe-het-zelfketen bieden hun klanten aan voor 178 euro per maand een Opel Karl Rock te leasen. Bij het contract voor 36 maanden is alles inbegrepen, inclusief wegenbelasting, verzekering en 10 duizend 'vrije' kilometers per jaar. Alleen benzine en bekeuringen zijn voor eigen rekening.

Jan en alleman handelt tegenwoordig in langetermijncontracten voor de verhuur van auto's aan jan met de pet: in Nederland gingen de Mediamarkt en de Bijenkorf met kortstondige stunts de Gamma voor. Het grote aantal aanbieders is een van de redenen voor de explosieve groei van de markt voor 'private lease', langdurige verhuur van een auto aan particulieren. Maandag meldde de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) dat in de eerste helft van dit jaar het aantal leasebakken op 's heeren wegen met 31 duizend is toegenomen, naar 752 duizend. De meeste leaseauto's worden verhuurd aan bedrijven of overheden, maar de groei komt nu vooral van private lease. Van de 31 duizend nieuwe leaseauto's zijn er 21 duizend gehuurd door privé-personen, een groei van dik 31 procent ten opzichte van een jaar terug.

De markt voor private lease is sinds 2013 zo'n beetje elk jaar verdubbeld. De gewone burger is inmiddels goed voor een op de tien leasecontracten die in Nederland worden afgesloten. In 2015 voorspelden onderzoekers van ING dat er in 2020 circa 100 duizend particulieren in zo'n huurwagen zouden rondrijden in Nederland. Dat aantal wordt dit jaar al gehaald, stelt de VNA.

Beeld Koen Janssen

Sinds februari 2016 is er een keurmerk met spelregels waaraan private-leasemaatschappijen zich moeten houden. Die beschermen klanten tegen onredelijke kosten. Het keurmerk regelt de maximale kosten bij schade en die van het vroegtijdig opzeggen van het contract. Het verbiedt een leasemaatschappij de maandtermijn te verhogen tijdens de looptijd en stelt een limiet aan een eventuele borgsom.

De tijd dat de consument alleen jaloers kon kijken naar de brandnieuwe bedrijfsleasewagen van zijn buurman is definitief voorbij, constateert Renate Hemerik, directeur van de branchevereniging. 'De leaseauto is een ingeburgerd begrip.' Het succes vertelt zich volgens haar rond: 'Zien eten doet eten. Een auto leasen is synoniem geworden voor zorgeloze mobiliteit. Je hoeft nergens naar om te kijken.'

'Het voordeel van een auto leasen is dat de automobilist een veel beter inzicht krijgt in wat de auto kost', zegt commercieel directeur Niels van den Hoogen van Athlon, een van de grootste leasemaatschappijen in Nederland. 'Wie meer kilometers maakt dan in zijn contract is afgesproken, ziet meteen wat die overschrijding kost.' De consument heeft tegenwoordig ook meer mogelijkheden de kosten van een leaseauto te vergelijken met de aankoop van een nieuwe auto, aldus Van den Hoogen. 'Iemand hoeft tegenwoordig zijn kenteken maar in te tikken op de website van de ANWB en hij weet wat hij kwijt is aan zijn auto.'

Het kostenplaatje opzoeken mag dan gemakkelijk zijn, dat neemt niet weg dat meer dan 85 procent van de autobezitters niet weet wat zijn auto maandelijks kost, zegt de Consumentenbond. Met een private lease-contract weet een autorijder elke maand wel waar hij aan toe is. In de maandhuur zijn alle vervelende aspecten van het autobezit verwerkt: de kosten van afschrijving, allriskverzekering, motorrijtuigenbelasting, wegenbelasting, reparatie, onderhoud en zelfs de winter- en zomerbandenwissel.

Leasen is evenwel niet de goedkoopste manier van autorijden. Wie echt voor een habbekrats de weg op wil, kan beter een tweedehandsje kopen en dat helemaal oprijden, aldus de Consumentenbond. Zelfs als een leaseauto in eerste instantie goedkoper lijkt, is het nog zaak een goede optelsom te maken. Zo is een leaseauto minder interessant voor mensen die maar weinig rijden. Wie minder kilometers maakt dan in het leasecontract is overeengekomen 'gooit' geld weg: er is meestal geen vergoeding voor de niet-gereden kilometers. Extra kilometers die een leaserijder aflegt zijn altijd duurder - net als de belminuten die buiten de bundel vallen op de mobiele telefoon.

Over één element zijn aanbieders en Consumentenbond het eens: een leaseauto is vooral een optie voor iedereen die gewoon elke twee, drie of vier jaar een nieuwe auto op de oprit wil hebben. 'Als ik als consument naar de dealer ga voor de nieuwste Hyundai krijg ik die nooit mee voor de prijs die een leasemaatschappij vraagt', zegt Hemerik van de VNA. 'In het begin zagen we klanten vooral gaan voor de kleinere automodellen, want die zijn het goedkoopst', zegt Van den Hoogen van Athlon. 'Maar nu worden er meer contracten afgesloten voor middenklassers.'

De groei van de markt is niet alleen te danken aan de honger van de consument naar het nieuwste model Fiat of het verlangen naar zorgeloze mobiliteit. De opkomst van private lease is ook een uitvloeisel van de overproductie van de autofabrikanten. Hemerik: 'Aan de kant van de automakers is er grote overcapaciteit: leasemaatschappijen kunnen daardoor grote partijen voor weinig opkopen.' De een z'n nood is de ander z'n brood.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.