U bent toe aan een Autobytel

Nóg hebben dealers het alleenrecht op de verkoop van auto's. Maar o wee als straks, naar verwachting in 2002 of 2003, de juridische uitzonderingstoestand in de Europese autohandel wordt opgeheven en iedereen nieuwe auto's mag verkopen....

Wie houdt Internet-aanbieder Autobytel dan nog tegen om rechtstreeks auto's van de fabriek aan de klant te verkopen?

En wie weerhoudt Gamma en Ahold er dan nog van hun ervaring in de detailhandel te gaan botvieren op de autohandel?

Alleen al in Nederland ging vorig jaar 25 miljard gulden over de toonbank voor nieuwe auto's. In Europa ging het om naar schatting 450 miljard.

Nu al tekent zich in Amerika het horror-scenario voor de toch al zo geplaagde autodealers af. Een concurrent van Autobytel, het Amerikaanse carOrder.com, maakte in september bekend honderd miljoen dollar te zullen steken in het overnemen van dealerbedrijven, want carOrder wil zelf de auto's afleveren.

De beroerdste dealers op de beroerdste locaties zijn voor carOrder goed genoeg. In Frankrijk en Duitsland hebben bouwmarkten al voordeelaanbiedingen van auto's gedaan. Incidenten, maar een teken aan de wand.

De komst van het Amerikaanse Autobytel, en van Internet in het algemeen, zal de veranderingen in de autohandel zeer versnellen, zegt Ton Bos, detailhandeldeskundige bij de Retail Wholesale Group. 'Ze willen van Autobytel een merk maken. Als de Internet-bedrijven daarin slagen, kan de autowereld op zijn kop worden gezet.'

Alles is al eens vertoond in de meer voorlijke takken van detailhandel, met name de supermarkten en de bouwmarkten. Als het die kant opgaat, waagt Bos zich zelfs aan een dramatische voorspelling. Elke goede detaillist komt immers op een gegeven moment met huismerken.

'Het zou me niet verbazen als er over tien jaar auto's met het merk Autobytel op de markt komen, of met een ander huismerk.' Dan hebben niet gerenommeerde automerken als Renault of Opel de regie in handen, maar Autobytel.

Gelet op de broodmagere marges van de dealers zou je het niet zeggen, maar de distributie en marketing nemen 35 procent van de kosten van een auto voor hun rekening. Dat moet omlaag, daarvan is de hele auto-industrie wel doordrongen. Nog worden de dealers beschermd door de zogenoemde block exemption, die ze vrijwaart van de vrije markt die in Europa regel is.

Maar over twee jaar is dat afgelopen. 'En zelfs als dat niet afloopt, dan maakt dat niet veel uit. De markt gaat zijn gang', zegt Bos.

Bos denkt dat uiteindelijk de grote detailhandelsconcerns zich op de autobranche zullen storten. 'Weet je wie eigenaar is van Autobytel Europe? Dat is Metro, na Wal-Mart het grootste detailhandelsconcern ter wereld.' Logisch, vindt Bos, want als iemand weet hoe klanten te managen, dan zijn het de grootwinkelbedrijven.

Bos denkt dat in het netwerk van autodealers in Nederland verder zal worden gesnoeid. 'Dat komt echt niet door Internet of Autobytel. Er is al enkele jaren een stille revolutie gaande in die keten. Door Autobytel en andere Internet-aanbieders gaat het waarschijnlijk wel veel sneller.'

In enkele jaren daalde het aantal dealerbedrijven al van 3000 naar 2100, meldt de Bovag. Daarbij bleef het aantal vestigingen vrijwel gelijk, maar er ontstaan steeds meer concerns die vele vestigingen exploiteren. Die tendens zal nog versnellen, denkt Bos. Het aantal 'eigenaren' zal halveren in drie jaar, en dan nog eens: dat is het verwachte tempo.

Maar de autowinkels zullen ook heel anders gaan opereren. De nadruk die de dealers nu nog leggen op het verkopen van nieuwe auto's, zal verdwijnen. Ze zullen steeds meer de gehele levenscyclus van de auto willen beheren.

Nu doen ze de verkoop, het onderhoud, inclusief onderdelen, en de inruil als de klant terugkeert voor een nieuwe auto. Straks komen daar leningen en verzekeringen bij. Want van de winst uit de gehele levenscyclus van een auto komt slechts 6 procent uit de verkoop, becijferde het adviesbureau Booz, Allen & Hamilton. Steeds meer zullen de dealers zich richten op die 94 andere procenten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.