Twitter verklapt: in juli komt u te laat op uw werk

Twitter weet hoe u zich voelt. Twitter data-analyticus Simon Rogers onderzocht miljoenen twitterberichten uit 2013 en ontdekte een patroon in de dagen waarop mensen een bepaalde emotie in hun tweet verwerken.

Beeld anp

Mensen hebben eerder de neiging een ongelukkige tweet de wereld in te sturen op een maandag in december. Donderdagen in november wordt er vaak over een kater getweet en wie op maandag geen zin heeft te gaan werken is niet de enige, aldus twitter-analyticus Simon Rogers. Opvallend is dat mensen vooral in de maand juli te laat op hun werk verschijnen als we af moeten gaan op hun tweets.

Op zondagen in juli en april voelen twitteraars zich het ongelukkigst. Het gelukkigst voelen ze zich op dinsdagen in december. 'Je bent wat je tweet en het blijkt dat veel van ons dezelfde dingen op dezelfde dagen tweeten', aldus Rogers.

Overigens is het onderzoek niet geheel representatief. De meeste tweets over een kater werden de wereld ingestuurd op dinsdag 1 januari, de dag na oudejaarsavond. Opmerkelijk is wel dat mensen die dag ook meteen het gelukkigst zijn, ondanks hun kater.

Toekomstmuziek
Internet biedt een schat aan informatie over haar gebruikers. Zo veel informatie dat het nu zelfs in staat lijkt patronen in het gedrag van mensen te ontdekken. En misschien zelfs hun gedrag te voorspellen, claimt Rogers.

Ook Google beschikt over talloze gegevens door de vele zoekopdrachten die het dagelijks te verwerken krijgt. Google trends heeft daar een formule aan gekoppeld, die bijvoorbeeld kan voorspellen welke films een succes worden. Ook wanneer er veel op de zoekterm 'griep' in een bepaalde regio wordt gezocht, kan Google een griepepidemie eerder zien aankomen dan artsen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden