Twintig 'gebiedsagenten' moeten stations bewaken

De NS en de politie zijn het eens geworden over de inzet van gebiedsagenten en extra inzet van politie op stations en treinen. Dit is te lezen op de website van de Vakbond voor Rijdend Personeel.

Politieagenten op station Utrecht Centraal Beeld anp

Op stations waar meer dan gemiddeld sprake is van agressie of zwartrijders worden zogeheten 'gebiedsagenten' ingezet. Op basis van risico-analyses bij evenementen of incidenten op de dag zelf wordt besloten hoe groot de inzet van deze agenten is. Ook tijdens maandelijkse veiligheidsoverleggen wordt gekeken wanneer er een groter risico's zijn.

De stations die zo'n gebiedsagent gaan inzetten zijn: Almere, Amsterdam Centraal, Alkmaar, Schiphol, Leiden, Den Haag Centraal/Hollands Spoor, Rotterdam Centraal, Dordrecht, Roosendaal, Breda, Den Bosch, Maastricht, Eindhoven, Venlo, Utrecht Centraal, Nijmegen, Arnhem, Enschede, Amersfoort, Maastricht, Tilburg en Zwolle/Deventer. De gebiedsagenten zijn ook verantwoordelijk voor de omliggende probleemtrajecten.

De gebiedsagent moet het 'gezicht' van een station worden. Ze komen bovenop de bestaande (regio-)politiecapaciteit. Zij worden ingezet voor het surveilleren in treinen of zogeheten stop & go acties waarbij reizigers worden gecontroleerd op het bezitten van een identiteitskaart of openstaande boetes.

Deze maatregelen zijn genomen nadat de afgelopen maanden steeds meer geweldincidenten plaatsvonden tegen NS-personeel. In april werden nog twee conducteurs mishandeld.

Jaarlijks komen er bij de NS 750 klachten binnen over geweld tegen conducteurs. Dat zijn twee incidenten per dag.

Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden