Twijfels NedCar over voortbestaan

Bij NedCar in Born heerst grote onzekerheid over het voortbestaan van de autofabriek. Het Japanse moederbedrijf Mitsubishi twijfelt of het nog auto’s wil laten bouwen in Limburg.

‘We bevinden ons in een cruciale fase. Uiterlijk deze zomer neemt Mitsubishi een besluit over de toewijzing van een volgende generatie producten aan NedCar. De economische crisis werkt daarbij niet bepaald in ons voordeel’, laat een woordvoerder van NedCar weten.

Wereldwijd kampt de auto-industrie met een structurele overcapaciteit. De huidige crisis heeft dat probleem alleen maar verergerd. Uit het deze week gepubliceerde jaarverslag van NedCar blijkt dat de Limburgse fabriek op een kwart van zijn productiecapaciteit draait. Er werden in 2009 50 duizend auto’s gemaakt terwijl dat er jaarlijks 200 duizend kunnen zijn.

Het bedrijf kreeg vorig jaar een zware klap te verwerken toen een grote opdracht van Peugeot en Citroën wegviel. Bij de Limburgse fabriek worden nu twee auto’s gemaakt: de Mitsubishi Colt en Outlander. De productie hiervan stopt uiterlijk in 2012.

‘Het duurt ongeveer twee jaar voordat een fabriek is omgebouwd voor de bouw van een nieuw type auto. Zoiets gebeurt terwijl de productie van de bestaande modellen doorgaat. Daarom moet uiterlijk deze zomer een besluit worden genomen’, zegt de woordvoerder van NedCar.

Het bedrijf is een van de grootste werkgevers in Limburg, een provincie die door hoge werkloosheid wordt geteisterd. Op de achtergrond voert het kabinet een intensieve lobby voor het openhouden van de fabriek.

Premier Balkende heeft eind vorig jaar een bezoek aan het hoofdkantoor van Mitsubishi gebracht. In een gesprek met topman Osamu Masuko heeft hij toen NedCar als potentiële productielocatie van de elektrische iMiEV onder de aandacht gebracht. Balkenende kreeg daarover geen toezegging.

Ook minister van Economische Zaken Maria van der Hoeven had deze week een gesprek bij Mitsubishi. Net als Balkenende kwam zij zonder goed nieuws naar buiten. NedCar ging in 1968 open om de productiecapaciteit van de Nederlandse autofabrikant DAF uit te breiden. In 2001 werd het bedrijf een dochtermaatschappij van Mitsubishi Motors.

Afgelopen jaar heeft het bedrijf alle uitzendkrachten en werknemers met een tijdelijk dienstverband de laan uitgestuurd. Er werken nu nog 1.500 mensen.

NedCar vreesde meer ontslagen als de deeltijd-WW in juni afloopt. Het bedrijf in Born maakt hier sinds vorig jaar gebruik van. Maar door het aantrekken van de vraag naar met name de Outlander heeft NedCar juist weer extra, tijdelijk personeel nodig. Er mogen 280 mensen worden geworven.

Ondanks dat de autoproductie van NedCar in 2009 met 19 procent daalde tot 50.620 stuks, een historisch dieptepunt, wist de fabriek het jaar toch met eens winst van 23,9 miljoen euro af te sluiten. Dit is mede te danken aan de inlossing van een schuld van Daimler van 37 miljoen euro.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.