Tweedehands elektrische auto kopen? Hier moet u op letten

Bij een tweedehands auto let je op de gereden kilometers, maar bij een elektrische auto zegt dat nog niets over de accu. Waar moet je wel op letten?

De Volkswagen e-Golf.Beeld AP

Diesel ligt onder vuur en een aantal landen heeft een toekomstig verbod aangekondigd op de brandstofmotor. Nu de prijzen dalen en de actieradius toeneemt, wordt de elektrische auto een steeds interessanter alternatief. Maar e-auto's zijn duur. Gelukkig groeit het aanbod tweedehands elektrische auto's, al is de keuze nog beperkt. Voor wie zo'n auto wil kopen, is de belangrijkste vraag: hoe goed is de accu? V geeft tips en wenken voor een probleemloze aanschaf.

Of de accu van een elektrische auto nog gezond is, hangt af van veel factoren. Hoe heeft de vorige eigenaar zijn accu behandeld? Heeft hij hem vaak aan de snellader gehangen, is hij een aantal keer volledig leeggetrokken? Werd bij het stoplicht altijd met vol vermogen opgetrokken?

Accu's slijten tijdens het gebruik, waardoor de capaciteit langzaam afneemt. Kopers willen graag weten hoe veel van de oorspronkelijke opslagcapaciteit resteert, omdat de accu nu eenmaal het kostbaarste onderdeel is van een elektrische auto.

Een onafhankelijke controle zou mooi zijn, maar helaas. 'Wie van een elektrische auto wil weten hoe goed een accu nog is, moet hem laten uitlezen door de dealer of importeur', zegt Henny Meengs, inspecteur mobiliteitsdiensten van TÜV Nederland, een organisatie die tot voor kort aankoopkeuringen deed voor bezitters van tweedehandsauto's. 'De data over de accu houden fabrikanten geheim.' Je kunt alleen de mechanische onderdelen testen, zoals de stuurinrichting, de staat van de remmen en het plaatwerk. De staat van de accu blijft grotendeels een enigma.

Er bestaat inderdaad geen universele test om de accu te testen, zegt ook Marco van Eenennaam, specialist elektrisch vervoer bij de ANWB. 'Daar wordt wel aan gewerkt, maar het is lastig een goede test te ontwikkelen.' Dat komt doordat veel factoren de kwaliteit van de accu bepalen. Alleen de staat van de accu zegt niet alles, stelt Van Eenennaam.'Een goede accu met een slecht management kan minder presteren dan een slechte accu met een goed management.'

Wat verder opviel

In de jongste Kampioen Auto publiceert de ANWB een vergelijkingstest van nieuwe elektrische auto's onder de 50 duizend euro. Hier worden ook alle garantievoorwaarden vermeld.

En wat te denken van leeftijd. Van een benzineauto van vier jaar oud met een ton op de teller weet je bijna zeker dat hij technisch minder goed is dan een even oud model met maar 17 duizend kilometer. Bij een elektrische auto is dat nog de vraag. 'Als die auto twee jaar heeft stilgestaan met een diep ontladen accu, is de kans groot dat de regelmatig gebruikte versie met een ton op de teller er technisch beter aan toe is', zegt Van Eenennaam.

Wie een tweedehands e-auto wil kopen, kan het best een uitgebreid accurapport te laten opmaken. 'Altijd doen', adviseert Van Eenennaam. 'Dan weet je in elk geval wat de capaciteit en actieradius van de auto zijn.' Vuistregel: ga uit van 200 wattuur per kilometer bereik. Weet je het aantal kilowattuur dat de accu nog kan bergen, dan heb je een aardige indicatie hoe ver de aanwinst reikt. 'Hou daarbij wel een ruime marge aan, want als het 's winters koud is, komen elektrische auto's een stuk minder ver.'

Tijdens het aankoopproces hoeft de aspirant-koper overigens niet geheel in het duister te tasten. Wie bijvoorbeeld geïnteresseerd is in de populaire Nissan Leaf, krijgt via het dashboard een indicatie voor de staat van de accu. Bart van Thienen van Nissan Nederland: 'Naast de stroommeter van de accu staan twaalf kleine blokjes.' Twaalf blokjes betekent dat de accu nog honderd procent is. 'Af en toe zal er een blokje af gaan', zegt Van Thienen. 'Als het er nog acht zijn, resteert tweederde van de capaciteit. Dit betekent dat de actieradius nog tweederde van de oorspronkelijke is.' Geïnteresseerden kunnen via de dealer ook een uitgebreid rapport opvragen. Nissan verstrekt het gratis aan potentiële kopers.

Zo'n rapport is prettig, maar het is niet onafhankelijk. Hoe weet een koper bijvoorbeeld dat die twaalf blokjes er ook echt twaalf zijn? Sinds dieselgate weten we dat sommige autofabrikanten creatief met software kunnen omgaan. Het is, zegt Van Thienen, inderdaad een kwestie van vertrouwen. Maar, voegt hij toe, de iets jongere Leafs hebben acht jaar garantie op de accu, of 160 duizend kilometer. 'Ik ken er geen die zo'n afstand heeft afgelegd, al zal er vast wel een in Nederland rondrijden.' Dit betekent volgens hem dat een tweedehands Leaf vaak een flinke tijd fabrieksgarantie op de accu heeft, die wordt overgedragen op de volgende eigenaar. Wel weer even opletten, want oudere e-auto's hebben soms een minder riante garantietermijn. Dan loop je het risico dat de garantie na een paar duizend kilometer plotseling eindigt.

En let ook hierop

U bent toe aan een nieuwe occasion en overweegt een elektrische. Behalve op de accu moet u dan beslist op meer dingen letten. Onder de i geven Marco van Eenennaam van de ANWB en Bart van Thienen van Nissan vier aankooptips.

Van Eenennaam heeft nog een belangrijke tip voor kopers: maak een zeer uitgebreide proefrit. 'Rij de accu bijna helemaal leeg om te zien hoe ver je echt komt. Laad hem een stukje op bij een snellader om te zien hoe snel hij bijlaadt.' Als je het beloofde bereik haalt, kun je er vanuit gaan dat de accu nog goed is, zegt hij. En, hij kan het niet genoeg benadrukken: 'Vraag dat rapport op.'

Bard van de Weijer

De stiltecoupé van de toekomst

De e-Golf zoeft genoeglijk en is best een machootje.

'Verder is het gewoon een Golf.' Hij zei het een paar keer, VW's pr-man die een mooi 'white silver metallic' testexemplaar van de e-Golf overhandigde. Waarschijnlijk bekend met de vrees van automobilisten voor het nieuwe avontuur dat elektrisch rijden heet. Want zo'n elektrische auto, is dat niet een uitgekleed (energiebesparing) en meestal ook iets te fantasievol vormgegeven model (BMW i3), dat ook nog eens behoorlijk duur is?

Vandaar dus die nadruk op 'gewoon een Golf'. Slim geformuleerd ook, want alles hangt af van hoe je dat 'verder' interpreteert. Wat klopt: de e-Golf is van buiten niet te onderscheiden van een Golf. Zelfs de 'tankdop' zit op dezelfde plek. De e-Golf is dan ook een tussenpaus. VW werkt hard aan een nieuwe productielijn voor elektrische auto's (I.D.), want in 2025 is een kwart van de verkochte VW's elektrisch, wil/hoopt het Noord-Duitse concern. In 2020 moet de eerste auto van Volkswagen I.D. van de band rollen. Tot die tijd stopt VW zijn accu's in een 'gewone' Golf. Zodat je opeens in een Golf zit die 400 bodemkilo's zwaarder is.

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

Gereden

Volkswagen e-Golf
Verbruik volgens opgave 12,7 kWh/100 km
Actieradius in praktijk 200-240 met een volle accu
0-100 / Top 9,6 sec. / 150 km/u
Prijs €46.250
Vanafprijs €38.970

En dat is best lekker. Het zoeft genoeglijk als een kleine limousine, een gevoel dat wordt versterkt door de stille cabine. Natuurlijk komt dat door het ontbreken van motorgeluid (verkrijgbaar: een knop om motorgeluidsimulatie aan te zetten), maar we reden eerder in andere elektrische auto's en die vallen in het niet bij de stiltecoupé van deze Golf.

De ingenieurs stopten ook nog 21 pk meer in in deze vernieuwde e-Golf, wat hem voor het stoplicht best een machootje maakt. Beter vergeet u dat snelle optrekken: elektrisch rijden is het nieuwe rijden 2.0. De e-Golf bevat, naast de normale, twee zuinige rijstanden, waarvan vooral de strafste duidelijk maakt wat de meeste energie vreet bij het autorijden. In de eco-plus-stand is de maximumsnelheid beperkt tot 95 km/u en trekt de auto op alsof de handrem er nog half op zit. En als bonus rolt hij stroef uit; een operatie die hij gebruikt om de accu te regenereren. Over die accu gesproken: tja, de actieradius is verbeterd, maar 220-240 kilometer maximaal met een volle accu: dat moet beter.

En als we tot slot alle opties hebben geprezen - neem vooral voor 466 euro dat prachtig heldere digitale klokkendisplay dat aan de voorkeuren van de bestuurder is aan te passen - trekt u vermoedelijk al uw schoenen aan voor een spurt naar aan de dealer. Maar dan: met zo'n 8 duizend euro boven op de vanafprijs komt deze heerlijke Blik-Golf op bijna een halve ton.

Ja hoor, spoelt u maar even.

Bart Koetsenruijter

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden