Twee verlofdagen en een kapot NSU'tje

Een NSU Prinz III Beeld NSU

Mijn eerste auto: een NSU Prinz 3, die ik in 1966 voor 750 gulden had aangeschaft bij een plaatselijke rijschoolhouder. Omdat ik niet wist dat een eerste auto door gebrek aan ervaring vaak een miskoop is, werd ik direct opgezadeld met een reparatie die even duur was als het aankoopbedrag. Maar goed, ik was apetrots op de met een motorfietsblok uitgeruste tweecilinder. Dus op vakantie met deze kleine auto naar de Eifel. Overmoedig geworden besloot ik een ritje te maken op de Nürburgring en passeerde zowaar met 80 km/u een bus vol toeristen. Had mijn NSU'tje toch maar mooi geflikt.

Een dag later brandde een rood lampje in het dashboard, maar ik sloeg er geen acht op. Dom, want mijn wagentje begon opeens in te houden, om daarna met een akelig geluid de geest te geven. Motorblok in puin gedraaid, flitste het door me heen. Met vriendin overnachten in een jeugdherberg bij Koblenz. Ik probeerde nog een Duitse Kever op de kop te tikken, maar dat bleek geen haalbare kaart. De NSU werd in Koblenz achtergelaten en we keerden met een familielid terug naar Nederland.

Moederziel alleen

Omdat het me toch wel ter harte ging dat de NSU moederziel alleen in Duitsland stond, besloten een collega en ik de auto op te halen met een inmiddels door mij in Nederland aangeschafte VW-Kever 1300. Maar in Düsseldorf brak de sleepkabel. Een vriendelijke Duitser bracht uitkomst met een 'onbreekbare' stalen kabel. Ik trok op en meteen lag de voorbumper van de NSU op straat, gevolg van het ontbreken van enige elasticiteit van de kabel. Inmiddels had door het zware trekwerk ook de koppeling van de Kever het begeven, zodat we met twee kapotte auto's zaten. Gelukkig kon een nabije VW-dealer een nieuwe koppelingsplaat monteren.

Op naar Nederland, terwijl de lichten en richtingaanwijzers van de NSU niet meer functioneerden door een lege accu. Doorrijden in het donker vond ik te riskant, dus de NSU werd weer achtergelaten om later alsnog te worden opgehaald.

Al met al kostte het geintje mij twee volle verlofdagen. De NSU is nooit meer gerepareerd.

Ooit zelf getroffen door autohorror? Mail uw verhaal aan blik@volkskrant.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden