Twee van de grootste voedselproducenten ter wereld fuseren

Twee van de grootste voedselproducenten in de wereld gaan samen. HJ Heinz Company (vooral bekend van de tomatenketchup) zal fuseren met Kraft Foods Group. Samen zullen de beide Amerikaanse multinationals  de Kraft Heinz Company vormen met een ongeëvenaard portfolio van bekende merken. Kraft brengt merken in als Daimen Philadelphia. Heinz heeft merken als Honig, Venz, De Ruijter, Karvan Cevitam  en Brinta.

Kraft voedingsmiddelen in een Amerikaanse supermarkt Beeld reuters

In principe vindt de fusie plaats door middel van een overname van Kraft door HJ Heinz, dat eigendom is van de Braziliaanse private equitygroep 3G en Warren Buffets investeringsmaatschappij Berkshire Hathaway. 3G is ook eigenaar van de hamburgerketen Burger King en het voedingsmiddelenbedrijf Tim Horton.

3G en Buffett betalen 10 miljard euro in cash via een speciaal dividend van 16,50 dollar per aandeel aan de aandeelhouders van Kraft naast een aandeel van 49 procent in de nieuwe gefuseerde vennootschap. Samen zal de nieuwe gigant acht merken hebben met een wereldwijde omzet van meer dan 1 miljard dollar en vijf merken met een wereldwijde omzet van tussen de 500 en 1 miljard dollar.

De twee ondernemingen zullen samen het op twee na grootste voedingsmiddelenconcern van de VS vormen en het op vier na grootste ter wereld. Het samengaan van Heinz en Kraft leidde onmiddellijk tot speculatie over mogelijke andere fusies in deze sector, waar ook Unilever en Nestlé tot de marktleiders horen.

Heinz op de beursvloer in New York Beeld reuters

Iconische ondernemingen

Bestuursvoorzitter Alex Behring van Heinz, en partner van 3G, zei dat 'het samengaan van deze twee iconische ondernemingen een basis is voor verdere groei in zowel de VS als wereldwijd.' Warren Buffett, die samen met 3G eerder Heinz overnam, zei blij te zijn een rol te hebben kunnen spelen in het samengaan. 'Dit zijn de deals waarvan ik houd, het verenigingen van twee bedrijven van wereldklasse en het creëren van aandeelhouderswaarde.'

Reden van het samengaan is onder meer de snel veranderde smaak van Amerikaanse consumenten, die zich afkeren van traditionele merken en vaker voor biologische en gezonde producten kiezen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden