Tv-sponsoring?

De publieke omroep laat televisieprogramma's te vaak sponsoren en moet daarom meer aan banden worden gelegd, vindt het Commissariaat voor de Media....

Annelies Kaptein, marketing-manager bij de NCRV: 'Natuurlijk is televisiesponsoring nog te stoppen, daar zijn toch richtlijnen voor? De NCRV houdt zich aan deze richtlijnen hoewel wij ook niet roomser zijn dan de paus. Wij gaan zo ver als de regels voorschrijven, niet verder. Als de richtlijnen zouden worden opgerekt, spelen wij daarop in, zonder meer. Maar wij ervaren de regels niet als knellend. Wij zijn een publieke omroep, voor aanvang van het seizoen krijgen wij een zak geld en dús moeten wij ons houden aan de regels.'

Jasmijn de Regt uit Den Haag: 'Ik vind het jammer dat de overheid zich altijd bemoeit met de omroepen. Het is juist een goed idee van de AVRO en de TROS dat ze manieren bedenken om de programma's interessanter te maken voor de adverteerders. Ik begreep uit de krant dat verzekeraars massaal reclameblokken hadden ingekocht rond een programma over verkeersongelukken. Niets mis mee. Als de redacties van de programma's hun journalistieke werk maar kunnen doen.'

Marc van Hal, hoofd communicatie bij de TROS: 'Wij kregen woensdag bericht van het Commissariaat voor de Media dat we een boete van 80 duizend gulden krijgen opgelegd wegens sponsoring van ons programma 't Zal je gebeuren. Wij overwegen nu of we daartegen bezwaar zullen aantekenen. De TROS houdt zich aan de regels over de sponsoring van tv-programma's en we hebben een goede relatie met het Commissariaat. Ik kan niet zeggen dat wij ons bekneld voelen door de strenge regelgeving. Wij hebben vol overtuiging gekozen voor het publieke bestel en de regels zijn duidelijk. Anders hadden we maar commercieel moeten worden.'

José Jochemsen, kijkt alleen naar 'de publieken': 'Een heel goede zaak. Het is slecht als ook de publieke omroepen langzaam maar zeker steeds meer aan dat soort sluikreclame gaan doen. Ik was vorig jaar op de Heineken Night of the Proms en ik vond het schaamteloosheid ten top. En dat wordt dan uitgezonden door de AVRO, een omroep die zich moet houden aan de regels van publieke bestel! De commercie is te stuiten, natuurlijk. Ik zie de boete dan ook als een waarschuwing aan andere omroepen.'

Hans van Beers, programmadirecteur van de NOS: 'Ik leg net de laatste hand aan een notitie over sponsoring. Daar staat in dat de omroepverenigingen zich voortaan zeer terughoudend moeten opstellen. De regels zullen daarom, in overleg met het Commissariaat, worden aangescherpt. Maar details kan ik daar nog niet over melden. Of de AVRO en TROS te ver zijn gegaan? Laat ik het zo zeggen: wie naar de Night of the Proms kijkt, heeft snel door dat dat van Heineken is. Ik denk overigens dat dit extreme gevallen zijn. Nederland 3 doet helemaal niet aan sponsoring.'

Hans Beumer van Initiative Media: 'Het ís niet te stuiten en het hóeft ook niet gestuit te worden. Kijkers behoeven geen bescherming. Denkt u dat zij niet doorhebben dat programma's worden gesponsord? Ik denk van wel en onderzoeken bevestigen dat. Het is een kwestie van verantwoordelijkheden nemen. Wanneer programma's worden doodgesponsord, kijkt er geen hond meer naar. Dan zijn ze zo van de buis. Dat is simpelweg een kwestie van marktmechanisme.

'Ik stoor mij vreselijk aan de inconsequentie bij het Commissariaat. Bij sport wordt sluikreclame wél gedoogd, idem bij kunst en cultuur. Zonder die sponsors zóu er niet eens sport zijn. Maar bij televisie zijn ze veel strenger. De Heineken Night of the Proms mag níet, terwijl het tennistoernooi de Heineken Open wél mag. Dat vind ik krom.'

Lennart van der Meulen, commissaris programma-toezicht van het Commissariaat voor de Media: 'Het Commissariaat streeft ernaar de regels verder aan te scherpen, een voorstel ligt nu bij de staatssecretaris. Een totaal verbod is volgens ons het zuiverste. Televisie-sponsoring past in het geheel niet bij het imago van de publieke omroep. Heineken heeft de Night of the Proms niet alleen georganiseerd, maar was ook nog eens verantwoordelijk voor de uitzending. Dat mag niet: een omroep is en blijft verantwoordelijk voor de uitzending. Bij een verslag van een tennistoernooi is de bierbrouwer zeker niet niet verantwoordelijk voor de uitzending.'

Raymond Koning, veelkijker: 'Het ligt er zo duimendik bovenop als een programma gesponsord is. Het meest idiote voorbeeld is Koken met sterren, weliswaar van de commerciëlen, maar toch. Redactionele onafhankelijkheid? Laat me niet lachen. Maar dat hoeft toch ook niet? We hebben het niet over het Journaal.'

Hij: 'Daar bezuinigen we absoluut niet op, zeggen ze.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden