Turkse militairen verlaten ING-dochter

Een ‘kerstcadeau’, noemde ING-bestuurder Eli Leenaars de toestemming van de Turkse overheden voor de overname van de Oyakbank door ING....

Ferry Haan

Of Leenaars nu nog steeds zo blij is met de overname, is de vraag. De Oyakbank werd gekocht van het Turkse pensioenfonds voor militairen, de Oyakgroep. De bank werd groot als bank voor militairen, met kantoren op veel militaire basis. De Turkse krant Turkish Daily News meldde vorige week dat Oyakbank in hoog tempo opdrachten verliest van juist het leger.

Net als in Nederland, waar de Postbank zal verdwijnen, wil ING ook in Turkije onder één merknaam opereren. De naam Oyak zal dus veranderen in ING.

De Turkse concurrentie zit echter niet stil en probeert Oyak te verdringen van de Turkse legermarkt. Vakifbank, Granti, Akbank, Yapi Kredi en Isbank hebben toestemming gekregen om kantoren te openen op de militaire basis, zo meldt de Turkse krant. De hoofdprijs is het binnenhalen van de salarisoverboekingen van de 140 duizend Turkse officieren.

ING erkent dat Oyakbank in Turkije klanten verliest. Tegelijkertijd relativeert de bank het belang van de militaire klanten. Oyak heeft 1,3 miljoen Turkse klanten, van wie 200 duizend werkzaam zijn in het leger. ‘ING mikt nog altijd op een verdubbeling van het marktaandeel van Oyak in Turkije’, zegt een woordvoerder.

De krant wijst op het hoge aantal gepensioneerde militairen die zaken doen bij Oyak. Het zou 500 duizend rekeninghouders betreffen.

Van de 365 kantoren van Oyak staan er 89 op een militaire basis. Volgens ING is het jammer dat Oyak sommigen kantoren zal verliezen aan de concurrentie. Aan de andere kant zijn de kosten van deze kantoren erg hoog, terwijl het gebruik minder is dan van ‘een geldmachine in een winkelsstraat’, aldus de ING-woordvoerder.

Volgens ING heeft de bank rekening gehouden met het verlies van klanten toen hij de Turkse bank kocht. De ING-aandeelhouders kregen tijdens de laatste aandeelhoudersvergadering in Amsterdam informatie over de recente acquisitie van ING. In een uitgebreid profiel wordt de Oyakbank beschreven als een ‘middelgrote retailbank in Turkije, met een marktaandeel van 3 procent’.

Opvallend detail: het woord ‘militair’ komt niet voor in de beschrijving. Wel beschrijft ING de nieuwe reclamecampagne voor Oyak/ING, waarbij de klant allerlei oranje drankjes aangeboden krijgt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden