Tuinbranche boert juist goed in tijden van crisis

‘In tijden van crisis maken mensen het thuis graag gezellig en bij een goede zomer gebeurt dit rondom het huis ook.’ Voor Brenda Horstra, adjunct-directeur van Tuinbranche Nederland, zijn de goede halfjaarcijfers van de branche makkelijk te verklaren. Minder vertrouwen in het institutioneel apparaat brengt volgens haar meer huiselijkheid met zich mee.

De tuinbranche boert goed, ook in tijden van crisis. In het eerste half jaar van 2009 behaalde de branche een omzet van 2,2 miljard euro. In dezelfde periode van 2008 was dit nog 1,6 miljard. Uit onderzoek van onder meer Tuinbranche Nederland en het Productschap Tuinbouw blijkt dat 68 procent van de Nederlandse huishoudens in de periode januari tot juni tuinartikelen kocht.

‘Sinds tijden zijn er weer meer planten verkocht’, zegt Horstra. ‘Het is een goedkope manier om je tuin aan te kleden. De behoefte aan meer ‘groen-gevoel’ neemt al langer toe.’

Ook de barbecueartikelen doen het goed. De verkoop van braadspullen steeg met 10 procent. Horstra: ‘Mensen bezuinigen op het eten buiten de deur, en met lekker weer eet je eerder in de tuin,’

Bij Intratuin herkennen ze de trends. ‘We merken dat de klant op zoek is naar ouderwetse gezelligheid en meer authenticiteit’, zegt een woordvoerder van het tuincentrum. ‘Eerlijke producten en ‘eetbaar groen’ is erg populair.’ Fruitbomen en tuinkruiden vinden volgens de woordvoerder gretig aftrek. Consumenten kiezen ook sneller voor ‘goedgekeurd’ hout. ‘En daar willen ze best meer voor betalen.’

Volgens Jessica Hilgers van promotiebedrijf Plant Publicity Holland past het in de tijdgeest dat mensen meer waarde hechten aan de natuur. ‘Ze zijn zich bewuster van het milieu en de functie van planten daarin. Een groen dak of een plant die de waterafvoer stimuleert, krijgt hierdoor steeds meer aandacht.’

Ondanks alle bewustwording en de effecten van de crisis, is de mooie zomer toch wel de belangrijkste oorzaak van de goede omzet van de tuinbranche. Horstra: ‘Ook voor het komend halfjaar zijn de verwachtingen goed, maar laten we wel wezen: als het alleen maar regent, dan gaat natuurlijk niemand meer de tuin in.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden