TUI schrapt namen Arke en Holland International

 Het zijn de twee bekendste namen uit de tijd dat het grootschalig toerisme in Nederland op kwam: Holland International en Arke Reizen. De Duitse eigenaar TUI (Touristik Union International) maakte woensdag bekend dat beide merken zullen verdwijnen.

Een reisbureau van Arke in Ridderkerk. Beeld Peter Hilz

Het tekent het einde van een tijdperk waarbij reizen vooral nog via reisbureaus in de winkelstraten werden verkocht. TUI zal wel de naam van Kras Reizen handhaven, dat vooral via de dagbladen kortere vakanties zoals stedentrips aanbiedt.

TUI, het grootste reisbureau ter wereld, wil de bezem door het aantal merknamen halen. Reden zijn de verliezen bij het concern. In het tweede kwartaal van zijn gebroken boekjaar leed TUI een verlies van 82,5 miljoen euro, tegen 196 miljoen euro een jaar eerder.

Behalve Arke en Holland International verdwijnen ook andere merknamen. Het Britse Thomson en het Belgische Jetair gaan op termijn eveneens TUI heten. De operatie zal naar verwachting drie jaar in beslag nemen. Alle activiteiten op het gebied van pakket-reizen, hotels en cruises moeten dan onder één dak zijn gebracht. De Britse boekingswebsite LateRooms wordt verkocht, net als het resterende belang in containervervoerder Hapag-Lloyd dat al langer in de etalage staat.

Marktleider

Arke is de oudste en misschien wel de bekendste merknaam in het Nederlandse reiswezen. Frits Arke en Jan ten Barge richtten het bedrijf al in 1934 in Enschede op als Reisbureau Twenthe. In de jaren vijftig werd de naam veranderd in reis- en passagebureau Arke, dat onder de nieuwe charismatische eigenaar Ferdinand ('Ferry') Fransen de marktleider werd op de Nederlandse reismarkt, op de voet gevolgd door Holland International. In 1988 vervoerden deze organisaties elk 400duizend Nederlanders naar vakantiebestemmingen.

Fransen onderkende echter tijdig de op handen zijnde veranderingen op de reismarkt waar grote inkoopkracht noodzakelijk werd om nog winstgevend te kunnen opereren. In 1989 verkocht hij al de meerderheid van de aandelen aan de Duitse touroperator TUI, dat later ook de resterende aandelen verwierf. Holland International, dat in 1974 was ontstaan uit een samengaan van 64 kleine zelfstandige reisbureaus, waaronder de reisbureaus van de KLM en NS, kwam in 1995 in handen van TUI, dat na een fusie met het Britse First Choice Holidays uitgroeide tot het grootste reisbureau in de wereld.

Beide Nederlandse merken werden echter gehandhaafd. Arke werd zelfs hoofdsponsor van FC Twente. Het stadion dat in 1998 het oude Diekman verving, heette aanvankelijk Arke Stadion, totdat het in 2007 werd omgedoopt in de Grolsch Veste. Holland International is vele jaren een actief sponsor van lokale sportverenigingen en culturele evenementen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden