Truttenschudder wint nog altijd stoplichtsprintje

Ach ja, het ouwelullenimago van het Dafje, ze zijn al die verhalen wel gewend bij DAF Club Nederland, die twintig jaar bestaat en met bijna 2400 leden groeit en bloeit....

Peter de Graaf

De wereld is onwetend over DAF en de nieuwe generatie autojournalisten ook. Daarom had de club woensdag een select gezelschap van dit journaille naar het DAF Museum in Eindhoven genood om kennis te maken met het geesteskind van 'Meneer Hub', die honderd jaar geleden werd geboren. Want bijna 25 jaar nadat de laatste DAF van de band liep, is de herinnering aan de Variomatic, de 'moeder van alle automaten', een beetje weggezakt. Ten onrechte, vindt de DAF Club, want de automatisch variërende transmissie van Hub van Doorne behoort tot Neerlands cultureel en technische erfgoed en bovendien zijn de Dafjes, en later ook de Volvo 66 en 340, gewoon keileuke wagens.

'We willen laten zien dat DAF meer is dan een auto voor bejaarden', zegt Patrick, twintiger en trots bezitter van een DAF 55, 46 en een Volvo 340.

'Op de eerste meters trekt mijn 55 er alle andere wagens uit', beweert Esther. 'Je ziet iedereen ontzettend boos worden als dat weer eens lukt.' Komt door de variomatische transmissie, die schakelen overbodig maakt. 'Het is meteen plankgas', beaamt Antoon. 'Mijn dochter vraagt dan altijd verbaasd: waarom wil je toch steeds de eerste zijn?'

De Dafjes hebben altijd last gehad van hun oubollige imago. De autofabrikant probeerde dat destijds al te pareren door stevig in rallyteams te investeren. Niet zonder succes, want in 1972 werd Jan de Rooij wereldkampioen rallycross met een DAF 55 coupé.

Bij de DAF Club zijn ze nog steeds apetrots op die prestatie. 'Het zijn gewoon felle bakkies', vindt Sander van Wees. En ze winnen heus niet alleen de 'stoplichtsprintjes'.

De clubleden spreken plechtig van 'het DAF-gevoel': rijden in een oer-Hollands product met een technologisch hoogstandje, de Variomatic, dat zijn weerga niet kent. 'Het is de eenvoud van rijden', meent Patrick, die liever met een DAF door de bergen scheurt dan met een Opel Kadett. Al dat paniekerige schakelen vindt hij maar niets: 'Mijn DAF doet het allemaal zelf.' Esther: 'Hij gaat wel wat knallen, maar dat heeft zijn charme.'

De DAF heeft wel 1001 versnellingen, heet het. En hij rijdt net zo hard achter- als vooruit. De autojournalisten mochten het gistermiddag uitproberen op de DAF-testbaan in Sint-Oedenrode. Daar scheurden ze rond in de eerste 600, de herkenbare 33 (Daffodil), de snelle 55 of bijzondere Pony en Kalmar. Het was weer eens wat anders dan de nieuwe BMW of Saab. De verslaggever van Autoweek: 'Ach, je moet gewoon de knop even omdraaien. Dit is nostalgie.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden