Truckers boos op bonden

Vakbonden willen de vrijheid van kleine zelfstandigen in de transportsector inperken. Ze vinden dat een vrachtwagenchauffeur die eigen baas is niet meer dan 48 uur per week mag werken. Net zoveel als zijn collega in loondienst. De zelfstandige ondernemers zijn woest. ‘Ik mag toch zelf wel bepalen hoe hard ik werk?’

Vanaf het Malieveld in Den Haag vertrok maandag een vrachtwagenkonvooi naar Brussel om daar met chauffeurs uit nog zeven andere landen te protesteren tegen een wetsvoorstel van het Europees Parlement. Die wil zelfstandige chauffeurs niet meer onder dezelfde werktijdenregeling laten vallen als chauffeurs in loondienst. Een zelfstandige chauffeur mag zelf weten hoeveel uur hij werkt, mits hij zich maar aan de wettelijke rust- en rijtijden houdt.

Europese vakbonden, die de protestrit naar Brussel hadden georganiseerd, vrezen dat dit negatieve gevolgen heeft voor chauffeurs in loondienst. ‘Als het wetsvoorstel wordt aangenomen, hoeven zzp-chauffeurs zich niet te houden aan de 48-urige werkweek. Verschillende regels laten gelden voor verschillende groepen betekent concurrentievervalsing en kan ook nog leiden tot verkeersonveiligheid’, zegt Jan de Jong, bestuurder bij FNV Bondgenoten.

Zo denkt hij dat de zogenoemde vrije rijders ‘abnormale werkweken’ gaan draaien. De Jong: ‘Een zelfstandige blijft net zo lang rijden als wettelijk is toegestaan. Daarnaast moet hij ook nog zijn administratie doen en nieuwe klanten werven. Dat leidt tot oververmoeidheid en een grotere kans op ongelukken.’

Een chauffeur die lange werkweken kan draaien is aantrekkelijk voor grote transportbedrijven, denkt De Jong. ‘Transportbedrijven zullen proberen van werknemers schijnzelfstandigen te maken. Dat gebeurt nu al op grote schaal. Wij vermoeden dat meer dan helft van de zzp’ers al niet echt zelfstandig is maar in een verkapte werknemersverhouding is terechtgekomen met één bedrijf. En dat bedrijf heeft dus wel de lusten en niet de lasten van een vaste werknemer.’

De Vereniging van Eigen Rijders Nederland (VERN) vindt dat de vakbonden zich niet moeten bemoeien met de werktijden van zelfstandige ondernemers. ‘Gaan ze straks ook bepalen dat de directeur van Shell niet langer dan 48 uur per week mag werken? Als een ondernemer hard wil werken, mag hij dat toch zelf weten? Wij houden ons netjes aan de rust- en rijtijdenwet’, zegt Klaas de Waardt, voorzitter van de VERN.

Als een zelfstandige niet meer dan 48 uur mag werken, betekent dat volgens hem dat binnen die uren ook de administratie moet worden gedaan en andere zaken die horen bij het ondernemerschap. ‘Dan blijven er minder uren om echt te werken over en wordt het onmogelijk een boterham te verdienen’, zegt De Waardt.

Hij ontkent niet dat sommige zelfstandige chauffeurs in feite schijnzelfstandigen zijn doordat ze maar een opdrachtgever hebben. ‘Maar veel komt dit niet voor. De fiscus let daar streng op.’ Morgen wordt in het Europees Parlement over het onderwerp gesproken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden