Trouw en de Volkskrant stijgen tegen trend in

Trouw en de Volkskrant zijn als enige kranten gestegen in oplage in het eerste kwartaal van 2015, ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het gaat om een toename van respectievelijk 4,5 en 4,6 procent in de verspreide oplage (inclusief gratis verspreide exemplaren). Dat blijkt uit de oplagecijfers die voor het eerst door stichting NOM (Nationaal Onderzoek Multimedia) worden gepubliceerd. Sinds 1 januari is Het Oplage Instituut (HOI) opgegaan in NOM.

Beeld anp

In totaal zakt de dagbladsector 4,4 procent in oplage, waarvan 3 procent bij de landelijke en ruim 6 procent bij de regionale kranten. De oplage van de Volkskrant is toegenomen tot 267.754 exemplaren. Het totale bereik is 5,4 procent gestegen naar 817 duizend mensen, omdat het aantal lezers per krant (ruim 3) licht is toegenomen.

Alle andere kranten dalen in oplage. Van de landelijke dagbladen zijn nrc.next (30 procent) en NRC Handelsblad (10,9 procent) de grootste dalers. Het totale bereik van NRC Media neemt 18,4 procent af, in totaal worden 600 duizend mensen bereikt. De Telegraaf blijft ondanks een daling van 3,9 procent de grootste krant met 506.289 exemplaren en een bereik van ruim 1,5 miljoen mensen.

De Persgroep

De elf kranten van De Persgroep, waarvan 7 regionale dagbladen van voorheen Wegener, bereiken in totaal ruim 4,6 miljoen mensen. De grootste daler van De Persgroep is Het Parool (9,2 procent), dat uitkomt op 60 duizend exemplaren. Het AD zakt slechts 1 procent en blijft met een oplage van 400 duizend de grootste krant van het concern.

Omdat de definitie van de digitale oplage veranderd is, heeft het NOM nog niet de volledige cijfers kunnen publiceren. Wel is er een tussenstand beschikbaar waarop de Volkskrant de grootste digitale oplage heeft (61 duizend), gevolgd door NRC Handelsblad (33 duizend), AD (29 duizend) en De Telegraaf (28 duizend).

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden