Trots BMW in rode cijfers door mislukt Rover-avontuur
Het mislukte avontuur met Rover heeft de trotse autobouwer BMW in totaal 6 miljard euro gekost. Alleen al over het afgelopen jaar nam BMW een verlies van 2,49 miljard euro op Rover....
Topman Joachim Milberg van BMW weet dinsdag in München het Rover-echec vooral aan de koers van het pond sterling, die sinds 1994 vrijwel constant is gestegen. Hierdoor verslechterde de concurrentiepositie van Rover in het buitenland.
Het waren echter ook de anders zo chauvinistische Britten die Rover links lieten liggen. De afzet van Rover in Groot-Brittannië nam vorig jaar met ongeveer een kwart af. Ingewijden menen dat de Britten hun Rover te cliché-Engels vonden, zoals Nederlanders hun tulpen en klompen.
In het eerste kwartaal hield de ellende voor Rover aan. Er werden weer 7 procent minder auto's verkocht, 55 duizend in totaal. De verkoop van BMW's steeg juist, met 7 procent tot 197 duizend stuks. Maar voor BMW is het hoofdstuk afgesloten. Rover en MG worden verkocht aan de Britse financiersgroep Alchemy, en Land Rover is verkocht aan Ford.
BMW voelt zich niet verantwoordelijk voor het banenverlies dat voortkomt uit de verkoop van Rover. 'We moeten niet vergeten dat uiteindelijk de Britse consumenten deze banen kunnen behouden. Zij zijn de mensen die de beslissing namen en zich vorig jaar van Rover afkeerden door hun aarzelende, terughoudende koophouding', meent Milberg.
Uiteindelijk stak hij ook de hand in eigen boezem. 'Vorig jaar hebben we de bedrijfsvoering van BMW en Rover geïntegreerd. Als we dat eerder hadden gedaan, was het mogelijk beter gelopen. Ook hebben wij bij de aankoop de kracht van het merk Rover overschat. Sommigen zullen zeggen dat wij hebben gefaald. Ik zeg dat we hebben geleerd. We hebben nu geleerd dat fusies een onderneming compleet kunnen lamleggen.'
Verlost van lastpost Rover blikt BMW vol vertrouwen naar de toekomst. Voor het komende jaar verwacht het concern een flinke winststijging, een voorspelling die weinig opzien zal baren. De komende jaren blijven de Duitsers voornamelijk bouwen op het sterke merk BMW. Voor Mini, het enige onderdeel van Rover dat BMW houdt, is ook een belangrijke rol weggelegd. BMW wil ook in de klasse onder zijn succesvolle 3-serie opereren. Mini moet hier, samen met een nieuwe serie BMW-modellen, voor zorgen.
Zonder de bijzondere kostenpost voor Rover liet BMW een winst van 1,4 miljard mark noteren, 43,5 procent meer dan het voorgaande jaar.