'Treinvolgsysteem werkt door roest of lage asdruk niet altijd goed'

Een veiligheidssysteem op het spoor dat moet aangeven of er een trein rijdt op een stuk rails, werkt niet altijd goed. Koperdiefstal, maar ook roest en een te lage asdruk van treinen zorgen voor verkeerde meldingen in het treinvolgsysteem, stelt de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).

Redactie
Koperdiefstal, maar ook roest en een te lage asdruk van treinen zorgen voor verkeerde meldingen in het treinvolgsysteem Beeld ANP XTRA
Koperdiefstal, maar ook roest en een te lage asdruk van treinen zorgen voor verkeerde meldingen in het treinvolgsysteemBeeld ANP XTRA

De inspectie benadrukt in haar jaarverslag dat dit maar heel zelden voor mogelijk gevaar zorgt. ProRail heeft bovendien nog andere beveiligingssystemen. Veel vaker komt het voor dat er vertraging wordt veroorzaakt door een fout in het zogenoemde spoorstroomloopsysteem.

Veel vertraging door koperdiefstal
'Dit systeem berust op het meten van de elektrische stroom die tussen de linker en rechter spoorstaaf kan gaan lopen als de wielen van een trein een verbinding tussen de beide spoorstaven maken. De rails zijn verdeeld in stukken variërend van circa 10 tot 1000 meter waarbinnen dankzij deze spoorstroomlopen bepaald kan worden of al dan niet in zo'n sectie spoorvoertuigen aanwezig zijn'', legt een woordvoerster van de ILT uit.

Het komt regelmatig voor dat er ten onrechte wordt gemeld dat er een trein rijdt op een stuk spoor, bijvoorbeeld door een koperdiefstal. 'Het beveiligingssysteem laat dan geen andere treinen toe tot het spoorgedeelte waarin deze sectie ligt. Het treindetectiesysteem is zo ontworpen dat in feite alle faaloorzaken leiden tot deze 'veilige' faalvorm.'

Kortstondige storingen
Het kan ook voorkomen dat er een 'risicovolle faalvorm' optreedt, bijvoorbeeld als de wielen van een trein niet genoeg contact maken. Dat kan als er roest op de wielen of spoorstaven zit, of als de asdruk van een trein te laag is. Daardoor lijkt het alsof er geen trein rijdt op een stuk spoor, terwijl die er wel is.

'Vaak is zo'n storing erg kortstondig, waarmee de directe risico's beperkt blijven', aldus de ILT, die benadrukt dat 'de veilige werking van treindetectiesystemen' continu in de gaten wordt gehouden door de ILT en ProRail.

ProRail laat in een reactie weten dat als de treinverkeerleiders een trein 'zien verdwijnen', er direct wordt ingegrepen om ongelukken te voorkomen. Op het scherm van de verkeersleiding krijgt een trein bovendien een speciaal nummer, waardoor zij weten dat er iets aan de hand is met het spoorstroomloopsysteem.

null Beeld ANP
Beeld ANP
null Beeld ANP
Beeld ANP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden