Treinverkeer aanslag leefbaarheid

Het goederenvervoer tussen de Betuwelijn en Duitsland barst uit z’n voegen...

Arnhem Overijssel wil dat de aanleg van de Noordtak van de Betuwelijn opnieuw wordt overwogen. De geplande routes voor goederentreinen door Oost-Nederland belasten dit dichtbevolkte gebied zo erg dat aan een nieuwe goederenspoorlijn niet te ontkomen valt, vindt gedeputeerde Job Klaasen (VVD) van mobiliteit.

Door het ‘spoorboekloos’ rijden (officieel het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer) zullen er in de Randstad en naar Arnhem-Nijmegen en Den Bosch zes intercity’s en zes sprinters per uur gaan rijden. Maar de goederentreinen moeten hiervoor wijken. Het kabinet heeft in juni besloten dat het vervoer naar het noorden van Duitsland na de Betuwelijn over de IJssellijn en de Twentelijn moet.

Dat betekent dat er veertig tot zestig treinen extra per etmaal verwacht worden tussen Elst en Oldenzaal. Provincie en gemeenten zijn blij met het metro-achtige systeem voor reizigers, maar vinden dat de gevolgen te gemakkelijk worden afgewenteld op het oosten. Zij voorspellen een aanslag op de leefbaarheid.

Formeel gaan provincies noch gemeenten over het besluit. Klaasen: ‘De minister mag zelf bepalen hoeveel treinen er op het spoor rijden. De wet meldt zelfs dat goederenvervoer boven personenvervoer gaat.’ Zij kunnen hun bezwaren slechts kenbaar maken tijdens een hoorzitting bij de Tweede Kamer. Klaasen zal er dan voor pleiten dat de minister een formele procedure gaat volgen als bij een nieuwe infrastructuur. De Tweede Kamer besluit in het najaar wat er precies gaat gebeuren.

Het onderzoeksbureau Witteveen en Bos heeft in opdracht van de provincies en de gemeenten in Oost-Nederland geïnventariseerd welke knelpunten er per gemeente bestaan. De lijst aan maatregelen die nodig zijn om de overlast te reduceren en veiligheid te garanderen, is gigantisch.

Er zullen honderden miljoenen nodig zijn, schat Klaasen. De 150 miljoen die het ministerie van Verkeer heeft gecalculeerd noemt hij ‘een schijntje’. Hij heeft er geen fiducie in dat er überhaupt oplossingen mogelijk zijn. ‘Het gaat om zware, vaak oude goederentreinen. Staal op staal.’

Bovendien verdringen de goederentreinen het regionale personenvervoer en komt menig plan voor binnenstedelijk bouwen op de tocht te staan. ‘Niemand wil toch wonen aan een spoorbaan waar treinen dag en nacht overheen denderen?’

Volgens hem moet er daarom worden gezocht naar een structurele oplossing – ook voor na 2020, wanneer er nog meer goederentreinen worden verwacht. ‘In afwachting van een degelijk onderzoek moet het oosten die extra treinen voor lief nemen.’

Ook wethouder Ron König (D66) van de gemeente Rheden is fel gekant tegen de voorgestelde ‘herroutering van het goederenvervoer’. Zes van ‘zijn’ zeven kernen zijn parallel aan het spoor gebouwd. Er zijn 37 spoorwegovergangen. ‘Met meer goederentreinen staat de ambulance de helft van de tijd voor dichte spoorbomen.’

Door het vele kruisende verkeer zit een ongeval in een klein hoekje. Hij moet niet denken aan de gevolgen van een incident met een LPG-trein in zijn gemeente zonder bluswater.

Volgens hem moet het vervoervraagstuk in Europees verband worden opgelost. Het gaat immers om vervoer van Rotterdam richting Duitsland en verder. ‘Met de Betuwelijn hebben wij ons aandeel geleverd.’ Treinen zouden pas in Duitsland naar het noorden moeten afbuigen waar het gebied veel dunner bevolkt is. Maar alleen ‘Europa’ kan Duitsland onder druk zetten . Nu komen treinen na de Betuwelijn bij Emmerich in een file te staan. Pas in 2018 komt er een derde spoor.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden