Treinontsporingen door nalatig Prorail

Staatsbedrijf Prorail is verantwoordelijk voor de ontsporingen van twee treinen bij Zwammerdam (30 juni) en Landgraaf (1 juli). Dat blijkt uit een onderzoek van de Inspectie Verkeer en Waterstaat....

De ontsporingen ontstonden doordat de rails door de hitte horizontaal kromtrokken. Deze slingers in het spoor worden ook wel spoorspattingen genoemd. Ze konden ontstaan doordat het ballastbed, waar de rails op liggen, onvoldoende sterk was gemaakt.

De inspectie en de NS maken zich naar aanleiding van de bevindingen zorgen over de veiligheid op het spoor. Bij het ongeval in Zwammerdam raakten vier mensen lichtgewond. In Landgraaf bleef iedereen ongedeerd.

De harde conclusie van de Inspectie onderschrijft de al jarenlange kritiek van deskundigen dat de kwaliteit van de spoorbouwers ernstig te lijden heeft gehad van de opsplitsing van de spoorwegen in een rail- en een exploitatiebedrijf.

Afgelopen juli werd 140 keer een spoorspatting geconstateerd. Volgens een woordvoerder van Prorail hoeft dat niet altijd gevaar voor de reiziger op te leveren. ‘Het gaat vaak om kleine krommingen. Overdag rijden de treinen er met matige snelheid overheen en ’s nachts worden ze dan weer gerepareerd.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden