Treinen reden nooit punctueler, reizigers tevredener

De tevredenheid van reizigers over de Nederlandse Spoorwegen (NS) is in het tweede kwartaal van dit jaar gestegen ten opzichte van het eerste kwartaal. Dat blijkt uit een vandaag gepubliceerd onderzoek dat de NS in samenwerking met consumentenorganisaties en de overheid liet uitvoeren.

© ANP

Van de ondervraagde reizigers gaf 76 procent een rapportcijfer 7 of hoger voor de totale dienstverlening van de NS. In het eerste kwartaal, toen er veel problemen waren geweest vanwege het winterse weer, lag de tevredenheid nog op 69 procent. De tevredenheid ligt op hetzelfde niveau als een jaar geleden.

De beste cijfers werden gemiddeld gegeven aan de zitplaatscapaciteit in de trein en aan de sociale veiligheid. Slechts 53 procent van de ondervraagden gaf een 7 of meer voor het op tijd rijden van de trein. Dat is wel beter dan het percentage van 44 procent in het eerste kwartaal, maar de reizigers zijn in het verleden weleens positiever geweest over de punctualiteit, zoals in 2008, 2009 en 2010 in het tweede kwartaal.

De punctualiteit steeg volgens het onderzoek in de afgelopen periode tot recordhoogte. Bij aankomst had 90,6 procent van de treinen minder dan 3 minuten vertraging. Met een marge van 5 minuten komt het percentage treinen dat op tijd reed op 95,1 procent. Van alle ritten viel 1,6 procent uit, onder meer vanwege de onweersverwachting op 28 juni.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden