columnpeter de waard

Treden beleggers in voetspoor Ronaldo en Pogba?

null Beeld

In 1971 interviewde Godfried ­Bomans de toen 24-jarige Johan Cruijff. Bomans zei tijdens het ­gesprek verbaasd te zijn dat de voetballer rookte. ‘Tien per dag’, relativeerde Cruijff. ‘Of het goed is weet ik niet, maar ik heb er geen last van,’ En Cruijff dronk ook een borreltje. ‘Drinken doe ik, zoals de dokter zegt, af en toe voor de bloedvaten. Eén borreltje per dag.’ En een dieet had hij al helemaal niet. Cruijff at waar hij zin in had.

In die tijd stonden de kleedkamers van voetbalclubs na de wedstrijd blauw van de rook van de Marlboro-sigaretten, net zoals een bouwkeet van de zware shag. Cruijff liet zich ook rokend fotograferen en maakte zelfs ­reclame voor het merk Roxy Dual. Ook andere spelers waren straffe rokers. Bekend is de foto van Oranje-spits Dick Nanninga die na de ­finale tegen Argentinië tijdens het WK in 1978 in de kleedkamer een sjekkie rookte.

Dat is nu not done. Niet alleen in de kleed­kamer wordt niet meer gerookt, veel voetbalclubs hebben zelfs een rookverbod op het hele complex. Alcohol en sport zijn nog wel een twee-eenheid. Maar de beroemde meter bier in de derde helft lijkt ook zijn langste tijd te hebben gehad. Over tien jaar zullen sportclubs mogelijk een alcoholverbod kennen, waarna een frisdrank-, snoep- en ijsverbod de volgende stap is.

De acties van de voetballers Cristiano ­Ronaldo die twee voor zijn neus gezette flesjes Coca-Cola weghaalde, en Paul Pogba, die hetzelfde deed met een flesje Heineken (nota bene 0.0), zijn veelbetekenend. Als rolmodellen willen topspelers niet met merknamen worden ­verbonden die symbool staan voor een ongezonde levensstijl.

Gek genoeg trokken beleggers zich er weinig van aan, ofschoon media nepnieuws verspreidden dat 4 miljard aan beurswaarde in rook was opgegaan. In werkelijkheid gaven de aandelen geen krimp. Zowel Heineken als Coca-Cola hikt zelfs tegen een all time high aan. Blijkbaar onderschatten beleggers nog de trend dat producten die als ongezond bekend staan, in diskrediet raken ­– eerst bij mensen die de luxe hebben om bewust te kunnen ­leven, daarna ook bij de rest die de luxe nog niet kent.

Heineken en Coca-Cola proberen zich aan te passen en ontwikkelen alcoholvrije en suikerarme drankjes, maar het zijn logge supertankers die voorlopig op twee gedachten zullen blijven hinken. Ze zitten in hetzelfde schuitje als de grote olieconcerns die duurzaamheid prediken maar hun geld verdienen met fossiele brandstoffen. Daar zijn de zogenoemde esg-beleggers (environmental, social en governance) al luizen in de pels geworden. Het zal niet lang meer duren of deze esg-beleggers zullen zich ook met de levensstijl gaan bemoeien en de bazen van Heineken en Coca-Cola wijzen op hun verantwoordelijkheid.

Johan Cruijff zei ooit: ‘Je kunt beter ten ­onder gaan met je eigen visie dan met de visie van een ander.’ Maar dat risico kunnen Heineken en Coca-Cola beter niet nemen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden