Transportbedrijven klagen over 'dure' importcontroles NVWA

De positie van Nederland als doorvoerland staat onder druk, zeggen meerdere grote organisaties in de transportbranche. Ze klagen over peperdure importcontroles. Die zouden voor bedrijven aanleiding zijn om Nederland te gaan mijden, met het verlies van banen hier tot gevolg.

Redactie
Vrachtwagens aan boord van de ferry van Hoek van Holland naar Harwich. Beeld anp
Vrachtwagens aan boord van de ferry van Hoek van Holland naar Harwich.Beeld anp

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) rekent nu al importtarieven die soms meer dan 70 procent hoger zijn dan die in onze buurlanden. De organisaties, waaronder brancheverenigingen TLN en Fenedex en het Havenbedrijf Rotterdam, luiden de noodklok omdat staatssecretaris Sharon Dijksma van Economische Zaken onlangs heeft aangekondigd de tarieven opnieuw te verhogen.

Het kabinet gaat er volgens de branche ten onrechte van uit dat Nederland de hogere inspectiekosten compenseert door lagere logistieke kosten. Het komt nu al voor dat Nederlandse transport- en logistiekbedrijven klanten zien vertrekken naar het buitenland.

'Een grote klant, de grootste kippenvleesproducent, verlegde zijn ladingstromen hierdoor al van Rotterdam naar Antwerpen. Een andere klant zegt dat ook te gaan doen als de aangekondigde tariefsverhogingen doorgaan', stelt Derk van Mackelenberg, directeur van koel- en vrieshuis Eurofrigo. Manager Richard Houtkoop van Share Logistics zag ook al een klant weggaan naar een haven over de grens. 'Dat was puur een prijsverhaal. Na de vorige prijsverhoging werden de verschillen echt te groot. Bij een volgende tariefverhoging vertrekken er nog meer klanten.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden