INTERVIEW

Transavia, brave dochter van KLM, opent aanval en vliegt uit

Transavia vliegt nu ook vanaf München en hoopt zo de aanval te openen op Easyjet en Ryanair. Hoe denkt topman Ten Brink met de prijsvechters te kunnen concurreren?

Beeld anp

'We zullen nooit de grootste van heel Europa worden, mogelijk wel de beste in bepaalde markten', zegt Mattijs ten Brink, topman van Transavia Nederland. De KLM-dochter heeft maandag de aanval op Easyjet en Ryanair geopend met de aankondiging zijn eerst basis te openen buiten thuismarkten Frankrijk en Nederland.

De prijsvechter gaat vanaf maart vier vliegtuigen stationeren op luchthaven München Airport. Vanaf de Beierse luchthaven zal de maatschappij op achttien bestemmingen vliegen: typische vakantieoorden als Palma de Mallorca en Faro, maar ook op zakelijke routes als Kopenhagen en Brussel. In die laatste markt zit groei.

Air France-KLM wil van de van oudsher Nederlandse chartermaatschappij - sinds 2006 een Franse tak - een Europese prijsvechter maken die zich met Ryanair en Easyjet kan meten. Een goed plan, zegt de topman.

De luchthaven van München. Transavia vliegt vanaf hier niet naar Schiphol, om KLM en Air France niet voor het hoofd te stoten. Beeld Google Earth

U gaat vliegen vanaf een luchthaven waar Ryanair en Easyjet nog niet zitten. Wat ziet u dat zij niet zien?

'Wij geloven in de markt, omdat München zowel een aantrekkelijke stad is voor toeristen als voor zakelijk reizigers aantrekt. Dat we er nu de eerste zijn, is mooi meegenomen.'

Easyjet en Ryanair liggen ver op uw voor. Hoe denkt u de achterstand in te halen?

'We hebben een achterstand ten opzichte van de grote twee. Dat neemt niet weg dat we al veel hebben bereikt. In Nederland en Frankrijk bezitten we een stevige positie, Duitsland is het volgende grote land waar we onze tanden in kunnen zetten. We sluiten niet uit dat we daar ook vanuit andere luchthavens de aanval openen.'

Uw piloten verdienen nog steeds meer dan die van de maatschappijen die u uitdaagt. Bent u niet gewoon veel te duur?

'We hebben natuurlijk een gat te dichten op de twee marktleiders, maar dat doe je niet in een jaar. In Nederland hebben we al een akkoord met de piloten over bevriezing van de lonen. Ook in Frankrijk werken de bonden en de directie daaraan.'

Luchtvaartanalisten vinden u te braaf. Transavia gaat de strijd met Easyjet aan, maar tegelijkertijd wil het KLM en Air France niet voor het hoofd stoten. U vermijdt te vliegen op routes waar KLM al op vliegt, maar voor prijsvechters juist veel te halen valt (Schiphol naar Berlijn of München naar Schiphol). Waarom?

'De groei mag niet ten koste gaan van KLM. Ik denk dat wij een heel specifieke luchtvaartmaatschappij zijn met specifieke routes. Dat we niet keihard ten koste van alles de concurrentie aangaan op de dikke routes maakt ons volgens sommigen braaf, in onze ogen juist prettig.'

De top van Air France-KLM wil van de Franse en Nederlandse onderdelen van Transavia meer een geheel maken, onder één paraplu brengen vanuit Parijs. Nu gaat u als Transavia Nederland een basis openen. Hoe valt dat met elkaar te rijmen?

'Deze uitbreiding botst niet met de plannen voor een nieuw bestuursmodel. Dat is een discussie die de komende maanden nog gevoerd moet worden, ik kan daar niet op vooruit lopen.'

Volgens minister Dijsselbloem (Financiën) en staatsecretaris Dijksma (Infrastructuur) zou het best goed kunnen zijn voor Air France-KLM als KLM zijn minderheidsbelang in Transavia Nederland aan de Fransen afstaat. De Tweede Kamer vreest voor een uitverkoop van een Nederlands bedrijf. Hoe kijkt u er tegenaan?

'De zaak wordt erg opgeblazen. Het is veel te vroeg nu allerlei conclusies te gaan trekken op basis van halve feiten.'

Ondertussen heeft Transavia Nederland al wel zijn belang van 40 procent in de Franse tak verkocht. Als het allemaal nog niet in ijzer gegoten is, loopt u dan daarmee niet zelf op de zaken vooruit?

'Dit aandeel was puur van symbolische waarde, destijds bedoeld om de Franse groei te ondersteunen. Nu is dat niet meer nodig. We blijven echter eigenaar van het merk. Als het moet, kunnen we ons nog wel degelijk in Frankrijk roeren.'

Mattijs ten brink Beeld Pim Hendriksen
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden