TradeYourTrip: nu ook losse vliegtickets doorverkopen

Passagiers moeten hun vliegtickets kunnen doorverkopen als ze hun reis onverhoopt moeten annuleren. Gemiddeld komt 15 procent van de reizigers niet opdagen voor een vlucht. Nu zijn ze vaak hun geld kwijt, of ze moeten forse bedragen neertellen om hun ticket op een andere naam te laten zetten. Dit terwijl de vliegmaatschappij de vrijgekomen stoel dubbel kan verkopen - eerst aan de reiziger met de annulering, daarna aan een nieuwe klant.

Passagiers op Schiphol. Kaartjes voor een losse vlucht mogen nu bij annulering niet worden doorverkocht. Beeld Julius Schrank / de Volkskrant

'Niet uit te leggen', vindt Consumentenbond-directeur Bart Combée. De Consumentenbond is samen met de onlinereismarktplaats TradeYourTrip een handtekeningenactie begonnen om het thema op de agenda te krijgen in de Tweede Kamer, waarvoor veertigduizend handtekeningen nodig zijn. Bij pakketreizen - een geboekte combinatie van vlucht en verblijf - kunnen passagiers dankzij Europese wetgeving iemand anders in hun plaats laten gaan in geval van annulering. Bij losse vluchten kan dit dikwijls niet. 'Die rechtsongelijkheid moet verdwijnen', vindt Combée.

Reizigers zonder annuleringsverzekering lopen willens en wetens het risico hun geld kwijt te raken als ze hun vlucht door ziekte, een sterfgeval of andere oorzaak niet kunnen halen. Maar ook mensen mét een annuleringsverzekering kunnen vaak fluiten naar hun geld, omdat niet elke situatie onder de dekking valt, zegt Mark van der Wal. Hij is de oprichter van TradeYourTrip, waar consumenten bij annulering hun vliegreis kunnen proberen te verkopen - zij het tegen een vergoeding aan TradeYourTrip van 15 procent van de doorverkoopprijs als ze daarin slagen.

Optimale bezetting

'We konden bijvoorbeeld een reis verkopen van een klant met een vriendin die op sterven lag. De annuleringsverzekering vergoedde dat niet, omdat er geen sterfgeval in de eerste lijn was.' Een zwangere klant kreeg geen geld terug van haar annuleringsverzekering nadat ze haar reis had afgezegd uit angst voor het zika-virus, vertelt Van der Wal. In de ruime maand dat TradeYourTrip online is, heeft hij 150 verzoeken gekregen om een geannuleerde losse vlucht door te verkopen, drie keer zo veel als het aantal verzoeken van mensen met een pakketvlucht. Bij losse vluchten zijn luchtvaartmaatschappijen niet wettelijk verplicht om mee te werken, waardoor veel pogingen tot doorverkoop mislukken.

Hoe vaak het voorkomt dat een luchtvaartmaatschappij een stoel dubbel verkoopt, is niet duidelijk. KLM bijvoorbeeld wil alleen kwijt dat het 'de verkoop van tickets en het aanbod van stoelen baseert op vraag en aanbod vanuit de markt. Uiteraard streven we ook een optimale bezetting van een vlucht na.'

Gemiddeld komt 15 procent niet opdagen, afhankelijk van het soort vlucht varieert dit van 5 tot 25 procent, stelt Van der Wal op basis van luchtvaartwebsite airliners.net. 'Maatschappijen anticiperen door meer tickets te verkopen dan er stoelen zijn.' Tegelijk lukt het hun lang niet altijd tickets door te verkopen, getuige de bezettingsgraad van Air France-KLM, die meestal tussen de 83 en 87 procent ligt.

Luchtvaarteconoom Jaap de Wit verwacht niet direct heil van de actie van de Consumentenbond. De emeritus hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam vreest onder meer dat het aantal annuleringen omhoog zal gaan, met extra administratieve lasten voor luchtvaartmaatschappijen, wat zich weer vertaalt in hogere prijzen. De Wit vreest ook dat tussenpersonen woekerprijzen gaan vragen als ze tickets doorverkopen. 'De Consumentenbond wil woekerhandel voorkomen, maar dat lijkt me wensdenken. Hoe hou je de prijzen in de klauwen als mensen op Marktplaats last minute nog een afgedankt ticket willen kopen?' Ook met het oog op terrorisme is hij sceptisch: de veiligheid zou in geding kunnen komen als consumenten onderling tickets uitwisselen, zonder dat de luchtvaartmaatschappij goed zicht heeft op passagiersgegevens, denkt hij.

Van der Wal bestrijdt die gedachte: 'Uiteindelijk is het de luchtvaartmaatschappij die de naam van de passagier moet wijzigen. Niets staat een veiligheidscheck dus in de weg.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.