TPG Post en opiniepeilers blij met verkiezingen

Voor één partij vormt de val van het kabinet-Balkenende in ieder geval een meevallertje. De verkiezingen voor een nieuwe Tweede Kamer betekenen een aardig zakcentje voor postbedrijf TPG, dat voor tweede keer in twaalf maanden de oproepkaarten mag versturen...

Van onze verslaggevers

Bij alle 12 miljoen kiesgerechtigden valt de komende tijd een oproepkaart voor de verkiezingen op de mat. Voor TPG is dat ongeveer de productie van een halve dag: het postbedrijf handelt dagelijks 23 miljoen poststukken af.

Verkiezingen leiden altijd tot verhoogde activiteit bij TPG. Bij de presentatie van de halfjaarresultaten stelde TPG-bestuursvoorzitter Peter Bakker tevreden vast dat de Tweede-Kamerverkiezingen van mei, tezamen met de gemeenteraadsverkiezingen, een impuls van het aantal verstuurde stukken had geleid. Zonder verkiezingen en de invoering van de euro - die eveneens tot veel extra post leidde - was het volume van TPG in het eerste halfjaar gedaald.

TPG wil niet vertellen hoeveel geld er met het versturen van de verkiezingspost wordt verdiend. Maar op basis van de de cijfers over het eerste halfjaar kan worden geconcludeerd dat de val van het kabinet Balkenende TPG extra omzet oplevert ter waarde van 5,5 miljoen euro, alleen op basis van de oproepkaarten. Hoeveel het verzenden van pamfletten, folders en ander verkiezingsmateriaal het postbedrijf oplevert is onbekend.

TPG Post is niet het enige bedrijf dat zich verheugt op de aanstaande verkiezingen. Onderzoeksdirecteur Marianne Bank van marktonderzoeksbureau Interview/NSS ziet de opdracht voor de traditionele exit-polls en andere politieke opiniepeilingen als 'een leuke opdracht'. Toch verwacht ze hiervan geen substantiële bijdrage aan de omzet van het bedrijf. 'Wat omzet betreft betekenen de verkiezingen misschien een extra 2 procent. Dat is marginaal. Wel levert het extra publiciteit en aandacht op, en dat is ook wat waard. Het zijn wel leuke opdrachten om te doen. We weten overigens nog niet of we die opdracht krijgen, ik kan me voorstellen dat de budgetten bij politieke partijen en de media deze keer ook beperkter zijn.'

Ook collega-onderzoeksbureau Nipo beschouwt de politieke peilingen als extraatje. Woordvoerder Henk Foekema: 'Niet om zielig te doen, maar de media, onze opdrachtgevers, betalen vaak de kostprijs en soms komen we daar zelfs onder. Het zijn hele dure onderzoeken met heel veel respondenten. Dus eerlijk gezegd waren we blij dat we er weer voor drie jaar vanaf waren. Maar het hoort er nu eenmaal bij, dus we gaan het met plezier doen.' In omzet zal het volgens Foekema 1 á 2 procent extra betekenen. Wel draagt het bij aan het imago , meent Nipo.

Ook bij KPN Broadcast, het onderdeel van KPN dat directe televisieverbindingen verzorgt, zijn de extra verkiezingen vermoedelijk niet in de jaarcijfers te merken, schat woordvoerder Bram Oudshoorn. 'In de aanloop zijn er wat meer activiteiten, en op de verkiezingsavond zelf is er extra behoefte aan verbindingen, en dat is prettig, maar er is bij het bedrijf geen vreugdedansje gemaakt.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden