Toyota niet uit de gratie

Amsterdam Consumenten lijken het vertrouwen in auto’s van Toyota nog niet te hebben verloren, ondanks de technische problemen waarmee het bedrijf kampt....

In de VS wist Toyota afgelopen maand 40 procent meer auto’s te verkopen. Dit komt voor veel analisten als een verassing; er was rekening gehouden met een verkoopdaling.

De afgelopen maanden besteedden Amerikaanse media veel aandacht aan technische mankementen van Toyota. Er zouden tientallen miljoenen mensen de dood hebben gevonden, zo werd gesuggereerd. ’s Werelds grootste autofabrikant moest wereldwijd circa 8,5 miljoen auto’s terughalen naar de garage wegens problemen met glijdende vloermatten, remsystemen en gaspedalen die mogelijk blijven hangen.

Dat de verkoop niet heeft geleden onder de negatieve publiciteit heeft vooral te maken met hoge kortingen die Toyota sinds de problemen uitbraken biedt.

Het Japanse autobedrijf heeft er veel voor over om de verkoop in zijn belangrijkste buitenlandse afzetmarkt op peil te houden.

Volgens berekeningen van financieel persbureau Bloomberg besteedt Toyota gemiddeld 2.242 dollar (1.664 euro) aan voordeeltjes om automobilisten over de streep te trekken. ‘En daar gaan we voorlopig nog mee door’, zo liet een vertegenwoordiger van Toyota in de VS weten.

Ook in Japan doet Toyota nog steeds goede zaken. De verkopen stegen er in maart 50 procent. Voor een belangrijk deel is dat te danken aan maatregelen van de overheid om de autoverkopen een impuls te geven.

Daarnaast verkoopt de hybride Prius nog steeds erg goed, ook dankzij stimuleringsmaatregelen van de overheid.

Volgens de Nederlandse importeur van Toyota, Louwman & Parqui, steeg de verkoop in Nederland in het eerste kwartaal van dit jaar met bijna 19 procent, vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. ‘Onze klanten laten ons niet zomaar vallen. We hebben in de afgelopen jaren heel wat krediet opgebouwd, zo merken we nu’, zegt een woordvoerder van Louwman & Parqui. Het bedrijf is een grote reclamecampagne begonnen om het vertrouwen van de consument terug te winnen. ‘Want dat vertouwen heeft natuurlijk wel een kras opgelopen’, aldus de woordvoerder.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden