Toyota helpt Margreet de Boer in de VROM-01

'Toyota werkt aan een schonere toekomst voor ons allen en maakt autorijden weer betaalbaar.' Dat zei milieuminister Margreet de Boer dus niet, toen ze rondreed in de eerste in serie geproduceerde hybride auto ter wereld....

Toch heeft minister De Boer voor Nederlandse begrippen meegewerkt aan een flinke marketingstunt van Toyota. Drie weken lang, nog wel tijdens de verkiezingscampagne, reed ze als eerste Europeaan rond in de Toyota Prius, een auto met een benzine- en een elektromotor. Door gedeeltelijk elektrisch te rijden stoot de Prius de helft minder kooldioxide uit dan een vergelijkbare benzine-auto, en 90 procent minder koolmonoxide, koolwaterstoffen en stikstofoxide. Bovendien rijdt hij 1 op 28.

De romance begon in december vorig jaar, tijdens de internationale milieuconferentie in Kyoto. Alle milieuminnende politici van de wereld hadden zich er verzameld. En 'toevallig' had Toyota een paar weken eerder de eerste Priussen in de showroom gezet. Voor de timing: een 8. Even 'toevallig' was Frank de Munck, algemeen directeur van de Nederlandse importeur Louwman & Parqui, ook in Japan. In de marge van de conferentie had de Japanse organisatie allerlei interessante uitstapjes georganiseerd.

Natuurlijk kon de showroom van de Toyota Company niet worden overgeslagen. Een medewerker van De Boer mocht zelfs even in een exemplaar rondrijden (geniaal, een 9). 'Die wagen halen we naar Europa', besloot daarop De Munck.

En zo werden er enkele maanden later acht Priussen afgeleverd bij het Europese hoofdkantoor van Toyota in Brussel. Om er vervolgens een in Nederland te krijgen, moesten volgens Louwman & Parqui hemel en aarde worden bewogen. De Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) weigerde een kenteken af te geven, omdat de wagen nog geen Europese typegoedkeuring bezat. Een Belgisch kenteken was wel mogelijk, maar dat ging Louwman & Parqui te ver.

Na lang aandringen ging de RWD knarsetandend akkoord en gaf de Prius het kenteken VROM-01 (een 10!). De horden Kyoto, Brussel en RDW waren genomen. Maar het werd nog ingewikkelder. Minister De Boer wilde graag een hybride auto promoten, maar niet Toyota. En Louwman & Parqui realiseerde zich dat ze graag Toyota promootte, maar niet minister De Boer op verkiezingstoernee. En dus moesten er harde afspraken worden gemaakt.

Voor clausule één, geen reclamecampagne 'PvdA-minister rijdt Toyota', tekende de importeur met alle plezier. Clausule twee was wel jammer: bij de overhandiging van de Prius mocht de fotopers aanwezig zijn, maar alleen in een ruimte vrij van Toyota-naam en -beeldmerk. Na overeenstemming over nog een aantal andere gedragsregels, kon De Boer eindelijk instappen.

Inmiddels rijdt de demissionaire minister weer rond in haar eigen dienstwagen. Ondanks het lage profiel was de promotiecampagne een doorslaand succes, zegt Kees van Deutekom van Louwman & Parqui. 'Ik heb gehoord dat haar chauffeur nog likkebaardend aan de Prius terugdenkt.' Hoe nu verder? 'Eh . . . dat weet Toyota eigenlijk ook niet. Een hybride Toyota is in Europa voorlopig niet leverbaar. Dat wordt waarschijnlijk begin volgende eeuw. En dan geen Prius, want die is uitsluitend geschikt voor het Japanse wegverkeer. Voor de Europese en de Amerikaanse markt zullen andere typen moeten worden ontwikkeld.'

Een weergaloze marketingstunt dreigt daarmee alsnog de mist in te gaan. De hobbyisten zullen zich de Prius over twee jaar nog wel herinneren, maar het grote publiek zal helemaal opnieuw moeten worden opgewarmd (en wie weet tegen die tijd nog wie minister De Boer was?). Op zichzelf zijn deze problemen nog wel overkomelijk, maar erger voor Toyota is dat de concurrentie niet stilzit. Elk zichzelf respecterend automerk heeft aangekondigd binnen twee jaar met de serieproductie van hybride auto's te beginnen. Niet dat die aankondigingen allemaal even betrouwbaar zijn, maar het ziet ernaar uit dat de autobranche de eeuwwisseling zal aangrijpen om de auto van het nieuwe millennium neer te zetten.

Ford werkt aan de P2000, een hybride met een diesel- en een elektromotor. Eind 1999 moet hij op de Amerikaanse en Europese wegen verschijnen. General Motors (Opel) heeft een hybride aangekondigd voor 2001. Voor 2004 staat zelfs een geheel watergestookte auto op het programma. En Audi zou wel eens met de eer kunnen gaan strijken de eerste commercieel geproduceerde hybride op de Europese markt te hebben gezet. Als de producent tenminste de belofte nakomt dat de Audi Duo dit najaar gereed is. Zeker is dat lang niet, want eerdere lanceringen werden telkens uitgesteld.

Toyota richt zijn pijlen nu eerst op de Amerikaanse staat Californië. Niet omdat de introductie van een hybride daar het gemakkelijkst zal verlopen, maar juist vanwege de hoge moeilijkheidsgraad. California beschikt over de strengste milieuwetgeving ter wereld. Versla je die, dan moet het overal wel lukken, lijkt de Japanse redenering. Wie weet.

Maar de gezamenlijke campagne van minister De Boer en Toyota lijkt toch een beetje op een prematuurtje uit te draaien. Idee een 8, timing een 4.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden