Touwtrekken om Transavia

Na eerdere ruzies in de top van luchtvaartconcern Air France-KLM, is nu dochter Transavia voorwerp van een geschil. De zeggenschap over de prijsvechter is KLM in het verkeerde keelgat geschoten.

Een Airbus A320 van Transavia stijgt op. Beeld anp
Een Airbus A320 van Transavia stijgt op.Beeld anp

Wie heeft de macht over Transavia: KLM of Air France? Over deze vraag is een nieuwe machtsstrijd ontbrand tussen de top van Air France-KLM en KLM. Dit keer gaat het conflict niet om het kasgeld in het bedrijf maar over wie er controle heeft over prijsvechter Transavia.

De moedermaatschappij wil het al veel langer bestaande Nederlandse deel van Transavia, het grootste deel, samen met het nog relatief jonge Franse deel onder direct beheer van Parijs plaatsen. Het plan is KLM in het verkeerde keelgat geschoten, melden bronnen rondom het concern.

Air France-KLM sprak donderdag het plan tegen, na eerdere berichten over de kwestie in De Telegraaf en de Franse krant La Tribune. KLM geeft geen commentaar.

Prijsvechter

Air France-KLM wil van Transavia een Europese prijsvechter maken die kan concurreren met EasyJet en Ryanair. Nu wordt alleen gevlogen naar met name Europese bestemmingen vanuit Frankrijk en Nederland. Het doel is ook bases in andere landen te vestigen, net als de concurrenten. De inzet van de strijd is nu of dit onder Frans of Nederlands gezag moet gebeuren.

Volgens cabinebond VNC zijn al berekeningen gemaakt over verkoop van Transavia Nederland, volle dochter KLM, aan de holding. VNC en pilotenbond VNV zeggen evenwel nog niet bij welke plannen dan ook betrokken te zijn geweest. Of het een goed plan is betwijfelt Steven Verhagen, voorzitter van de VNV. 'Je geeft zeggenschap en mogelijk strategische bescherming op.'

De twist volgt nog geen half jaar nadat Air France en KLM de huwelijkse voorwaarden van de fusie opnieuw hebben uitgesproken. Ze beloofden beter samen te werken nadat er een felle ruzie losbarstte over het beheer van de kas. De Franse top van de moedermaatschappij wilde 1 miljard euro aan Nederlandse middelen overhevelen naar Parijs. Dit werd vanuit Frankrijk gepresenteerd als een goed plan om betere leningen af te sluiten, maar de KLM-directie zag het als aanval op haar onafhankelijkheid. Ze won de strijd nadat vakbonden, de raad van commissarissen en de politiek in opstand waren gekomen.

Logo Air France-KLM Beeld anp
Logo Air France-KLMBeeld anp

Overheveling

Toenmalig staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) kreeg van Air France-KLM topman Alexandre de Juniac de belofte geen functies meer over te hevelen en de verbindingen van KLM en Schiphol te respecteren. Kamerleden vrezen dat De Juniac deze eerder gemaakte afspraken nu aan zijn laars lapt, blijkt uit reacties van onder meer CDA en SP tegen de NOS.

Transavia is een uit Nederland afkomstige luchtvaartmaatschappij. Sinds acht jaar is er tevens een Franse tak onder Air France, die afgelopen jaar hard groeide. Transavia Frankrijk is weer voor 40 procent in handen van de Nederlandse zijde. Een woordvoerder van Transavia Nederland bevestigt dat er in elk geval gesproken wordt over verkoop van dat belang aan Frankrijk.

Transavia was goed voor 450 miljoen euro omzet in de eerste helft van dit jaar, 4 procent van Air France-KLM. In Nederland wordt onder meer vanaf Schiphol en Eindhoven gevlogen naar ruim 80 bestemmingen. In Frankrijk is Parijs-Orly de belangrijkste basis. Transavia Frankrijk heeft 20 vliegtuigen, Nederland 33. De prijsvechter lijdt al langer verlies en maakt waarschijnlijk pas in 2018 winst.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden