NieuwsDieselgate

Topmannen Volkswagen schikken over gebrek aan openheid rond dieselgate

Bestuursvoorzitter Herbert Diess en president-commissaris Hans Dieter Pötsch van Volkswagen hebben voor miljoenen geschikt met de Duitse justitie. Die verdacht ze ervan de financiële markten te laat te hebben geïnformeerd over dieselgate.

Herbert Diess en Hans Dieter Pötsch zitten naast Angela Merkel tijdens een ceremonie voor de lancering van een nieuwe elektrische auto.Beeld Bloomberg via Getty Images

In 2015 werd bekend dat Volkswagen in miljoenen auto’s software had gebruikt die dieselauto’s schoner liet lijken dan ze in werkelijkheid waren. Tijdens emissietests in laboratoria werden hierdoor de limieten voor schadelijke stoffen gehaald, terwijl de auto’s op de weg soms tientallen keren vuiler waren dan toegestaan. 

Investeerders vinden dat zij hierover eerder hadden moeten worden geïnformeerd. Volkswagen heeft altijd gesteld dat het niet eerder met informatie naar buiten kon komen omdat de omvang van de zaak in de zomer van 2015 nog niet duidelijk was. Pas toen de Amerikaanse toezichthouder de zaak op straat gooide omdat VW niet voldoende zou meewerken, gaf het autoconcern openheid van zaken en stortte de beurskoers in. 

Diess en Pötsch zouden met 4,5 miljoen euro vervolging hebben afgekocht. Het concern betaalt beide mannen de afkoopsom terug, omdat het vindt dat ze geen verantwoordelijkheid dragen voor de gang van zaken en het concern geen schade hebben toegebracht. 

Reputatieschade

Door de zaak nu af te kopen, voorkomt Volkswagen een langdurige rechtsgang, waarbij beide topmannen mogelijk fikse reputatieschade oplopen en er veel tijd verloren zou gaan in de rechtszaal. De afkoopsom is relatief gering vergeleken met de hoogte van de boetes en schadevergoedingen die VW inmiddels al heeft betaald in de nasleep van de affaire. In totaal heeft Dieselgate het concern meer dan 30 miljard euro gekost.

Diess wordt overigens niet verdacht van betrokkenheid bij de fraude, omdat hij op dat moment bij BMW werkte. Hij was nog maar kort in dienst bij VW toen het schandaal uitbrak. Voormalig bestuursvoorzitter Martin Winterkorn, die aan het roer stond ten tijde van Dieselgate, is nog wel verdachte. Hij heeft ook geen schikking getroffen met de Duitse justitie.

Hoe zat het ook alweer met Dieselgate?

Voormalig konzernchef Martin Winterkorn kan zich niet meer in de VS vertonen, omdat hij dan wordt opgepakt. Tegen hem werd twee jaar geleden een arrestatiebevel uitgevaardigd wegens samenzwering en overtreding van milieuwetten

Hoe een VW-topman zijn werknemers tot het uiterste dreef om te groeien. ‘Kan niet bestaat niet.’

Voormalig Auditopman Stadler is ook verdacht van betrokkenheid bij Dieselgate. Stadler zou lange tijd op de hoogte zijn geweest van de fraude, maar niet hebben ingegrepen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden