Tonnen boete voor webwinkels om gebrekkige informatievoorziening

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft vijf webwinkels een boete van in totaal 590 duizend euro opgelegd. Ze zouden hun klanten onvoldoende op de hoogte hebben gebracht van de regels die gelden bij het annuleren van een aankoop. Het gaat om CoolCat, Bever, Shoebaloo, kiesdejuistesportbh.nl en Hipvoordeheb.

Beeld anp

Kledingketen CoolCat heeft de hoogste boete opgelegd gekregen, 220 duizend euro, omdat het niet alleen onvoldoende informatie heeft verstrekt, maar ook niet altijd de bezorgkosten heeft terugbetaald.

Bever moet 198 duizend euro aan de toezichthouder betalen. Shoebaloo krijgt een boete van 72 duizend euro en Kiesdejuistesportbh.nl - dat nu bhsupport.nl heet - en Hipvoordeheb moeten elk 50 duizend euro betalen.

Regels

Webwinkels zijn verplicht om consumenten op hun website duidelijk te informeren over de regels die gelden rond het annuleren van een aankoop. Zo heeft een klant die zijn of haar bestelling op tijd annuleert (binnen veertien dagen na aankoop) recht op volledige terugbetaling van alle kosten, dus ook bijkomende kosten zoals bezorgkosten. De klant moet het product binnen twee weken na annulering terugsturen. Vervolgens heeft de webwinkel veertien dagen de tijd om de gemaakte kosten terug te betalen.

De toezichthouder stelt dat deze regels duidelijk op de website van de webwinkel moeten staan, bijvoorbeeld onder het kopje 'retourneren'. De informatie opnemen onder 'klantenservice', 'veel gestelde vragen' of 'algemene voorwaarden' is niet voldoende, aldus de ACM.

'Webwinkels moeten de rechten van consumenten respecteren als zij binnen de bedenktijd van hun aankoop afzien', zegt ACM-bestuurslid Henk Don. 'Doen zij dat niet, dan overtreden zij de basisregels voor webwinkels. Dat is slecht voor het vertrouwen van consumenten die online shoppen. Maar het is ook slecht voor webwinkels die zich wel aan de regels houden. Daarom treden wij hiertegen op.'

Lees ook

CoolCat-baas Roland Kahn (64) greep naast V&D. Wel kocht hij de merknaam. Een gesprek over zijn vader, zijn woede-aanvallen en zijn Joodse identiteit. 'Ik heb geen verstand van mode, wel van handel.' (+)

CoolCat

CoolCat, die de hoogste boete moet betalen, zegt de beslissing van de ACM 'ten zeerste' te betreuren, en gaat ertegen in beroep. De kledingketen geeft toe dat annuleringen in het verleden niet correct werden afgehandeld, maar stelt die fout in augustus vorig jaar op eigen initiatief te hebben hersteld. Klanten die voor die periode hun geld niet terugkregen, zijn volgens het bedrijf inmiddels alsnog gecompenseerd. Ze hebben de verzendkosten teruggekregen en daarnaast een tegoedbon ontvangen.

Ook Bever geeft desgevraagd aan de problemen die er waren met het afhandelen van geannuleerde aankopen, eigenhandig te hebben opgelost. Klanten hebben het aankoopbedrag alsnog teruggestort gekregen en daarnaast een tegoedbon ontvangen. 'We zijn verbaasd over de hoogte van het bedrag, omdat het om een beperkt aantal gevallen gaat waarbij het is mis gegaan', licht een woordvoerster toe. 'We zijn eind vorig jaar door de toezichthouder benaderd met de mededeling dat de informatievoorziening op onze site niet op orde was. We hebben daar meteen op gereageerd en de gevraagde wijzigingen ingevoerd. Wij vinden 198 duizend euro wel een heel hoog bedrag.'

Bever beraadt zich nog op een eventueel beroep.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden