TomTom valt aan met slanker model

TomTom opent de aanval op zijn concurrenten met slimmere apparaten. Volgende maand brengt de Europese marktleider op het gebied van autonavigatiesystemen de nieuwe modellen op de markt....

Van onze verslaggever

‘Als je TomTom wilt verslaan, dan moet je of 40 procent goedkopere of 40 procent betere producten maken’, waarschuwde topman Harold Goddijn woensdag tijdens een persconferentie in Londen.

Op het moment zijn zes van de tien navigatiesytemen die in Europa worden verkocht, gemaakt door TomTom. In de Verenigde Staten veroverde het concern binnen korte tijd 25 procent van de markt. Goddijn verwacht dat de competitie zal toenemen. Op het moment produceren ongeveer veertig bedrijven zo’n 120 autonavigatiesystemen. ‘Uiteindelijk zullen er twee à drie grote producenten overblijven en een paar kleintjes.’

TomTom probeert zijn positie veilig te stellen met een slanker ontwerp en een breder scherm. Ook zijn enkele functionaliteiten verbeterd, zoals de werking van het gps-systeem. Ieder model kan voortaan informatie ontvangen over flitspalen. De uitgebreidste versie is de GO 910; deze is uitgerust met een mp3-speler.

Geruchten over een eventuele overname door Google drukte Goddijn de kop in. ‘We handelen allebei in route-informatie. Maar zij verdienen geld met informatie- en advertentieverkoop en wij met onze autonavigatiesystemen.’

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden