Toezichthouder waarschuwt voor misleidende verkooptrips

De Consumentenautoriteit is meerdere onderzoeken begonnen naar misleidende en agressieve verkoopdemonstraties. Het gaat onder meer om dagtochten per bus waarbij de deelnemers een productpresentatie krijgen, en verkooppresentaties voor een lidmaatschap van vakantieclubs. Dit schrijft de toezichthouder voor consumentenzaken in haar halfjaarlijkse rapportage.

ANP

De Consumentenautoriteit waarschuwt vakantiegangers voor misleidende verkooppraktijken door vakantieclubs en roept consumenten op klachten te melden op de website ConsuWijzer.nl. De Consumentenautoriteit zal het onderzoek voortzetten en daarbij samenwerken met toezichthouders uit andere EU-lidstaten.

De aandacht is de komende tijd ook gericht op telemarketing. De eerste helft van dit jaar legde de toezichthouder twee boetes op aan de telecombedrijven Tele2 (70 duizend euro) en Pretium Telecom (87 duizend euro). Het betrof de misleidende en agressieve manier waarop de aanbieders nieuwe klanten wierven. Beide bedrijven tekenden bezwaar aan tegen de sancties. De Consumentenautoriteit begon in april een campagne om consumenten, vooral ouderen, voor te lichten over hoe ze op dergelijke verkooptelefoontjes moeten reageren.

De computerbranche kan ook rekenen op aandacht van de toezichthouder. Hier betreft het onder meer het nut van het bijkopen van garantie. Uit een onderzoek in april bleek dat in veel gevallen extra garantie niet meer te bieden heeft dan de rechten die de consument op basis van de wet al heeft. De Consumentenautoriteit ontwikkelde inmiddels een gratis digitale training voor winkeliers waarmee ze hun kennis over garantieregels kunnen vergroten.

Uit het buitenland kreeg de toezichthouder veel verzoeken om op te treden tegen Nederlandse bedrijven die de Europese consument tekort doen. De meeste klachten kwamen uit België, Frankrijk, Engeland en Zweden en gingen over websites die niet voldoen aan de wettelijke informatieverplichting. Het merendeel van de websites paste zijn informatie aan na een waarschuwing.

‘Nog te vaak zien wij dat bedrijven door onvolledige of misleidende informatie consumenten tot een aankoop bewegen die zij, als zij het hele verhaal zouden kennen, niet hadden gedaan’, aldus directeur Marije Hulshof van de Consumentenautoriteit.

Telefonische verkoop (ANP) Beeld
Telefonische verkoop (ANP)

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden