Toerisme als verdienmodel

Vorig jaar ontving Nederland negentien miljoen buitenlandse bezoekers uit alle werelddelen, twee keer zoveel als tien jaar geleden. Met een gezamenlijke besteding van bijna veertien miljard euro is toerisme een volwassen economische sector. Maar wie verdient er eigenlijk aan die enorme toestroom, en op welke manieren? Deze zomer duikt de Volkskrant in de commerciële kant van toerisme.

Een toerist op de Bloemenmarkt in Amsterdam.Beeld Guus Dubbelman / de Volkskrant

Aflevering 1: Het groeiend aantal buitenlandse toeristen zorgt voor extra concurrentie onder ondernemers. De strijd om de bezoeker wordt steeds meer buiten de steden gevoerd. Dat moet ook wel: bekende trekpleisters lopen tegen de capaciteitsgrenzen.

Aflevering 2: De bezoekers van de ruim 1.100 kleine en grotere festivals in Nederland komen meer en meer uit het buitenland, terwijl de bedrijven die hier de podia bouwen en wc’s plaatsen steeds vaker de grens over gaan. En niet alleen bij vrolijke evenementen.

Aflevering 3: De miljoenen toeristen doen Amsterdam uit zijn voegen barsten, maar zijn ook een grote bron van inkomsten. Werven gewiekste ondernemers hun inkomsten op discutabele gronden? Vier verdienmodellen achter het massatoerisme in Amsterdam ontleed.

Aflevering 4: Chinese bezoekers besteden in Nederland bijna drie keer zoveel als Duitse toeristen. Geen wonder dat trekpleisters als park de Hoge Veluwe en Giethoorn het Chinezen naar de zin probeert te maken. Maar profiteert de middenstand daar eigenlijk wel van? En hoe krijg je ze eigenlijk deze kant op?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden