Toch nog hoop voor Philips’ buizenhandel

Te koop: twintig failliete fabrieken voor het maken van beeldbuizen. Een afnemer van die producten is er al: Philips. Het concern heeft echter geen zin meer om te betalen voor reorganisaties....

Philips werd wereldberoemd met zijn beeldbuistelevisies. En nog steeds zijn ze overal te koop, ondanks de onstuitbare opmars van lcd- en plasma.

Traditionele televisies zijn immers betaalbaar. En met de beeldkwaliteit is, dankzij decennia van perfectionering, helemaal niets mis – veel lcd-tv’s verliezen het nog steeds op het gebied van bijvoorbeeld kleurweergave.

Minder bekend is dat Philips zijn beeldbuistak, een van de oeractiviteiten van het concern, begin dit jaar over de kop liet gaan. Zonder al te veel ruchtbaarheid. Terwijl de verkopen gewoon doorgaan, is de onttakeling in volle gang, zo blijkt uit het jongste verslag dat de curator deze week deponeerde.

Het gaat allemaal om het bedrijf LG.Philips Displays (LPD), dat in januari faillissement aanvroeg en kreeg. De joint venture werd in 2001 gevormd door Philips en LG. Samen waren ze destijds ’s werelds grootste maker van beeldbuizen, het belangrijkste onderdeel van een traditionele televisie. Met hetzelfde Koreaanse concern werd eerder al LG.Philips LCD opgericht.

De omzet van LPD was vijf jaar geleden bijna 6 miljard dollar. Van de 36 duizend werknemers was tweederde afkomstig van Philips. Maar al in het eerste levensjaar had het bedrijf moeite met het terugbetalen van een lening. De eerste reorganisatie was een feit.

Nu, talloze herstructureringen later, is het aantal werknemers gehalveerd. Het failliete LPD heeft nog achttienduizend mensen in dienst, verspreid over twintig fabrieken in onder meer Mexico, Oost-Europa, China, Indonesië en Brazilië.

Het bankroet kwam terwijl de cijfers niet eens zo beroerd lijken. Vijf jaar geleden had LPD 25 procent van de wereldmarkt in handen, vorig jaar was dat naar eigen zeggen zelfs gegroeid tot 29 procent. Maar de prijzen kelderden vanwege moordende concurrentie uit China. En sinds enige tijd daalt de afzet door de komst van platte televisies – de vraag naar goedkope beeldbuis-tv’s in ontwikkelingslanden bracht de markt lange tijd nog wat groei.

De verliezen van LPD zijn echter niet gigantisch: in 2004 bijna 140 miljoen euro, krap 80 miljoen vorig jaar. ‘Deze markt is een aflopende zaak’, verklaart analist Eric de Graaf van Petercam. ‘LG en Philips wilden er daarom geen geld meer in steken. Fabriekssluitingen en ontslagen kosten bakken vol geld. Ze waren juridisch niet verplicht LPD nog langer te steunen.’

Ondanks het faillissement heeft Philips zich bij een aantal vestigingen bereid getoond mee te betalen aan een sociaal plan. LG heeft niets meer van zich laten horen.

De curator van LPD is Louis Deterink, die ervaring heeft met het ontmantelen van industriële iconen. Hij deed bijvoorbeeld de faillissementen van DAF, Fokker en de scheepswerf Verolme.

Deterink ziet nog toekomst voor de LPD-fabrieken in onder meer China, Brazilië en Indonesië, met bijna dertienduizend werknemers en 2,1 miljard dollar omzet, aldus zijn verslag. De zakenbank Lazard mag kopers zoeken.

De overige vijfduizend werknemers lijken verloren. In Nederland is LPD al ontmanteld. De 390 medewerkers van de verkoop- en ontwikkelingtak in Eindhoven, de stad waar duizenden ooit Philips-tv’s maakten, zijn in meerderheid ontslagen. De vestiging in Stadskanaal wordt verplaatst naar China; 52 werknemers zijn nu werkloos. De 150 medewerkers van de componentenfabriek in Sittard is ander werk beloofd.

Terwijl de fabrieken in Aken en het Franse Dreux eveneens dicht zijn, valt vermoedelijk ook het doek voor nog draaiende vestigingen zoals in Hranice (Tsjechië). Daar werken 1200 mensen in een fabriek die pas vier jaar geleden werd geopend. Ook de Mexicaanse fabriek is vrij nieuw, maar de 1300 werknemers zijn al ontslagen.

De kopers van de levensvatbare delen kunnen gerust zijn: de omzet groeit, de klanten zijn er al. Nota bene Philips en LG tekenden in mei langlopende afnamecontracten. Philips wil nog jaren proberen te verdienen aan beeldbuis-tv’s, niet gehinderd door praktische ongemakken zoals eigen fabrieken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.