Toch geen servicepunten Sandd en DHL bij Bruna, Sandd dreigt met rechtszaak

Postbedrijven Sandd en DHL krijgen toch geen servicepunten in de winkels van Bruna. De investering is volgens de noodlijdende boekwinkelketen te risicovol. Sandd dreigt met een rechtszaak en een schadeclaim van 8 miljoen euro, zeggen bronnen rondom het bedrijf.

PostNL servicepunt in een Bruna-winkel. Beeld anp

In december schreven de drie bedrijven nog in een gezamenlijk persbericht dat de eerste winkels al begin dit jaar voorzien zouden worden van de nieuwe balies waar klanten voortaan post en pakketten konden versturen, ophalen of retourneren. De Bruna-winkels zouden op die manier de spilfunctie in de winkelstraat behouden en meer mensen over de vloer krijgen, zei toenmalig directeur Fred Zeegers destijds.

Zeegers werd een dag na de aankondiging van de samenwerking met DHL en Sandd geschorst. Volgens PostNL, de grote concurrent van beide postbedrijven, moest hij vertrekken vanwege 'een verschil van inzicht over de toekomst van Bruna'. PostNL is via Postkantoren BV voor 50 procent eigenaar van Bruna en heeft in meer dan tweehonderd van de driehonderd Bruna-winkels al een postbalie.

Kapitaalinjectie

Bruna kreeg vorig maand nog een kapitaalinjectie van 13 miljoen van aandeelhouders PostNL en ING om de acute financiële problemen op te lossen. Sandd-topman Ronald van de Laar zegt in De Telegraaf dat PostNL als voorwaarde voor die kapitaalinjectie had gesteld dat Bruna de overeenkomst met Sandd en DHL op zou zeggen. Deze informatie zou uit de mond van Bruna's interim-directeur Rob Schuyt zelf komen. Bruna en PostNL ontkennen het verwijt. 'Een dergelijke eis is nooit gesteld', zegt een woordvoerder van PostNL, 'het is puur een beslissing van het management van Bruna.'

'We betreuren dat we moeten stoppen met dit initiatief', zegt Schuyt. 'Maar Bruna is tot de conclusie gekomen dat de samenwerking met DHL en Sandd een stap te ver is in de huidige situatie.' De boekwinkelketen leed afgelopen drie jaar verlies. Op de langere termijn ziet Bruna nog wel potentie in de ontwikkelingen van nieuwe postbalies.

Schadeclaim

Het bericht kwam niet geheel als een verrassing, zegt een woordvoerder van DHL. 'Na het ontslag van Fred Zeegers werd het al onrustiger rond de samenwerking.' DHL noemt het jammer dat de samenwerking niet door gaat. 'We moeten nu wat harder werken om aan het einde van het jaar toch onze doelstelling van tweeduizend servicepunten te halen.' DHL blijft wel logistieke diensten verlenen aan Bruna.

Sandd reageerde minder laconiek. Het postbedrijf stelde Bruna dinsdag in een brief aansprakelijk voor de financiële schade. Het zou om een bedrag van 7,8 miljoen euro gaan. Als Bruna donderdag niet meldt dat de deal met Sandd alsnog doorgaat, stapt het bedrijf naar de rechter.

Een woordvoerder van Bruna laat weten nog geen formele schadeclaim te hebben ontvangen. 'Als die er komt zien we het met vertrouwen tegemoet. Er was alleen een intentieverklaring getekend. De samenwerking was nog in de ontwikkelingsfase, er was nog geen servicepunt open. Als een evaluatie in deze fase negatief is, kan de samenwerking gewoon gestopt worden.'

De bronnen rondom Sandd spreken tegen dat het alleen om een intentieverklaring gaat. 'De deal is tot vier keer toe bevestigd.'

Meer lezen

Vakbond CNV maakt zich zorgen over de financiële situatie van de Bruna. Met de kapitaalinjectie van 13 miljoen euro, van aandeelhouders PostNL en de ING, moet de Bruna het nog minimaal tot april 2018 redden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.