TNT profiteert van duurdere postzegel

De duurdere postzegel heeft de afname van het aantal verstuurde kaartjes en acceptgiro’s in Nederland deels goedgemaakt. Toch haalde de postdivisie van TNT in ons land minder inkomsten binnen, zo blijkt uit de donderdag gepubliceerde eerstekwartaalcijfers....

Een postzegel kost sinds 1 januari 44 cent. Dat was voorheen nog 39 cent. TNT besloot vorig jaar de postzegel duurder te maken wegens de volumedaling op de postmarkt en de toegenomen concurrentie. Het was de eerste prijsstijging in meer dan vijf jaar tijd. TNT wil de zegel in ieder geval tot 2010 niet duurder maken.

De omzet van de postdivisie in Nederland kwam in het eerste kwartaal uit op 657 miljoen euro, een afname van 1,6 procent. Nederlanders verstuurden 4,3 procent minder post. Dankzij groei in onder meer Groot-Brittannië en Duitsland namen de inkomsten van de gehele TNT-postdivisie 4,5 procent toe tot 1,06 miljard euro.

TNT als geheel boekte een winst van 234 miljoen euro tegenover 215 miljoen vorig jaar. Het betreft alleen de activiteiten die TNT nog steeds uitvoert. Afgelopen jaar heeft het post- en expressconcern het vrachtmanagement en de divisie logistiek verkocht. De omzet van het concern was 2,68 miljard euro (2006: 2,45 miljard).

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden