TNT maakt verlies en blijft dit jaar verlies maken

TNT heeft opnieuw een moeilijk jaar voor de boeg, meldt het koeriersbedrijf vandaag bij de presentatie van de cijfers over het verliesgevende 2014. Pas volgend jaar zullen de resultaten weer verbeteren, denkt TNT.

Magazijn van TNT. Beeld anp

Het bedrijf boekte vorig jaar een verlies van 195 miljoen euro, waarvan 137 miljoen in het vierde kwartaal. Daarmee was het verlies 60 procent groter dan in 2013. De omzet zakte met ruim 3 procent naar 6,7 miljard euro. TNT wijt de resultaten gedeeltelijk aan 'moeilijke marktomstandigheden' in West-Europa.

Het koeriersbedrijf investeert momenteel in de verbetering en uitbreiding van zijn Europese netwerk, zowel op de weg als in de lucht. Daarbij wordt vooral gemikt op dienstverlening aan kleine en middelgrote bedrijven. Op die manier kunnen klanten die de afgelopen jaren zijn weggelopen weer worden teruggewonnen, zegt directeur Tex Gunning. In 2016 moeten daarvan de vruchten worden geplukt.

Op de AEX werd TNT meteen afgestraft voor de resultaten. Het bedrijf opende op de beurs met een verlies van 5 procent.

Concurrentie moordend

Sinds TNT Post in 2011 werd opgesplitst in TNT Express en PostNL, maakt de koeriersdienst uit Hoofddorp een woelige tijd door. Dat steeds meer mensen via internet hun aankopen doen, is in principe goed nieuws voor een koerier die in meer dan tweehonderd landen pakketjes bezorgt. Maar de concurrentie in die groeimarkt is moordend. Grote internationale ketens als UPS en FedEx vechten om een deel en er zijn nieuwe toetreders. Zo richtte PostNL direct na de scheiding met TNT een nieuwe koeriersdienst op.

Lang leek de toekomst van TNT in een fusie met UPS te liggen. Maar dat plan stuitte in 2012 op een veto van de mededingingscommissaris in Brussel. Sinds vorig jaar wordt het bedrijf onder leiding van topman Tex Gunning ingrijpend gereorganiseerd. Zo drukt TNT binnen Europa de kosten door veel minder via de lucht en veel meer via de weg te vervoeren. Maar TNT denkt daar pas over meerdere jaren volledig de vruchten van te plukken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden