TMG heeft recht op eigenaar die in haar producten gelooft

TMG heeft recht op een eigenaar die allereerst in de TMG-producten gelooft, en dat is Mediahuis.

Dagblad De Telegraaf van uitgeverij TMG Beeld anp

In de felle strijd om de Telegraaf Media Groep (TMG) staan twee fundamenteel verschillende kemphanen tegenover elkaar. Aan de ene kant het oude geld van de Nederlandse familie Van Puijenbroek, grootaandeelhouder in TMG, en de Belgische families Leysen en Baert, de eigenaren van het Belgische Mediahuis dat TMG wil overnemen. Aan de andere kant de selfmade miljardair John de Mol, vergezeld door zijn trouwe kompaan Frank Botman.

Het is de strijd tussen het geduld en het ongeduld. De familie Van Puijenbroek heeft zijn geld verdiend in de textielindustrie en is al decennia aandeelhouder van TMG. Hetzelfde geldt voor de families Baert en Leysen, die al vele tientallen jaren in de voorlopers van Mediahuis zitten. Ze zijn rijk geworden met kranten en zullen er dus niet zomaar afstand van doen. Mediahuis gelooft vooral in een consistente strategie die zorgvuldig en geduldig wordt uitgevoerd.

John de Mol heeft niets met kranten. Hij zit in TMG vanwege de radiozenders, de websites en het videokanaal VNDG. Vooral dat laatste is voor hem belangrijk. Hij gelooft heilig dat TMG van een one-to-many in een many-to-one-mediabedrijf moet worden omgetoverd. In plaats van een krant die honderdduizenden keren wordt gedrukt, krijgt iedereen straks een gepersonaliseerd nieuwskanaal waar hij elke dag het belangrijkste nieuws uit allerlei media tot zich kan nemen. 'Van woord naar beeld', was de slogan bij de lancering van VNDG.

Lees verder

Lees hier de volledige berichtgeving van de Volkskrant over de overname van TMG


De Mol kan op de steun van het voltallige management rekenen. Managers houden van groei en vooral van grootse vergezichten. Die bood De Mol. Ze lijken te vergeten dat dergelijke vergezichten meestal niet uitkomen en dat traditionele mediabedrijven meestal geen koplopers zijn op digitaal terrein, omdat ze flexibiliteit missen. De Mol is bovendien vooral geïnteresseerd in zichzelf. Hij gebruikt TMG zoals hij ook SBS6 gebruikt, als proeftuin voor producten van zijn eigen Talpa.

TMG heeft recht op een eigenaar die allereerst in de TMG-producten gelooft en dus ook in de krant die - hoewel gehalveerd - nog steeds de grootste is van Nederland. De overname door Mediahuis is daarom de beste optie.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden