Profiel

Timo Huges, 'verstokte automobilist' met smetteloze reputatie

Zelfs de vakbond die als eerste deze week aandrong op zijn opstappen heeft er weinig behoefte aan Timo Huges een trap na te geven. FNV-bestuurder Huub van der Dungen, vrijdagochtend: 'Ik heb niets tegen die man en wil eigenlijk niets meer over hem zeggen. Maar iemand moet de gevolgen dragen van dat geblunder.'

De 13-jarige Chante Dompig uit Amsterdam met Timo Huges, voormalig president-directeur van de NS in een prototype van een Intercity in het hoofdkantoor. Beeld ANP

Anders dan veel van zijn voorgangers staat NS-topman Timo Huges, sinds oktober 2013 de baas bij het spoorbedrijf, er helemaal niet zo slecht op bij vakbonden, reizigersorganisaties en ook niet bij het eigen personeel. Aardige man, losjes in de omgang, probeert echt voeling te houden met wat er onder reizigers leeft.

'Verstokte automobilist'

Twee, drie keer per week reist de naar eigen zeggen 'verstokte automobilist' Huges (50) per trein naar het werk. Dan voert de reis van station Naarden-Bussum naar Utrecht Centraal en in dat kleine half uurtje - mits hij zelf niet slachtoffer wordt van een verstoring van het treinverkeer - is Huges weer helemaal op de hoogte van wat er zoal onder de reiziger leeft.

Daar wordt de president-directeur van het geprivatiseerde staatsbedrijf (het ministerie van Financiën is enig aandeelhouder) niet altijd even vrolijk van. Het geklaag over volle treinen, te laat rijdende treinen, te dure treinen. Die reiziger, benadrukt hij steeds maar, hoort op '1,2 én 3 te staan'.

Valsspeler

Zelf staat bridgeliefhebber Huges deze week plotseling als een valsspeler te boek als bekend wordt dat hij geweten moet hebben van malversaties door de NS en dochterbedrijven rond de aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg. Meer dan dat: Huges zou zich zelf schuldig hebben gemaakt aan wetsovertreding.

Met een vlekkeloze reputatie treedt hij ruim anderhalf jaar geleden in dienst bij de NS. In zijn vorige functie heeft hij met succes de bloemenveilingen Aalsmeer en Flora-Holland tot één bedrijf gesmeed, bij de NS krijgt hij juist te maken met een opgeknipt bedrijf dat met de gevolgen van marktwerking op het spoor kampt. Die marktwerking heeft niet gebracht wat er van werd verwacht, constateert Huges.

Timo Huges. Beeld ANP

OV-chipkaart

Maar treinreizigers hebben geen boodschap aan die ingewikkelde en gekunstelde constructies op het spoor, vindt hij. Die willen dat treinen betaalbaar zijn, schoon zijn, zitplaats bieden en vooral op tijd rijden. Veel klachten van reizigers worden door Huges publiekelijk omarmd. Met de OV-chipkaart zijn veel zaken nodeloos ingewikkeld gemaakt, vindt hij zelf ook. Bij de afschaffing van het papieren treinkaartje (juli vorig jaar) gaat Huges zelf op Utrecht CS als een soort servicemedewerker tekst en uitleg geven.

Bij het gebruikelijke gemopper op de NS: onder Huges' bewind zijn de bedrijfsresultaten helemaal niet zo slecht. Het aantal reizigers blijft (licht) toenemen, vorig jaar kon 48 miljoen aan dividend aan de staatskas worden bijgedragen. Huges zet spoed achter de aanpak van overvolle treinen door meer materieel in te zetten en te bestellen.

Inchecken met de OV-chipkaart. Beeld ANP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden