De winnaar en verliezer van de week

TikTok in de lift, Blendle naar het museum

Zhang Yiming.Beeld Reuters

Zhang Yiming

Zijn bedrijf kan zich meten met de techreuzen van de westerse wereld, waarvan de bazen deze week door de mangel werden gehaald in het Amerikaanse Congres. Maar er is zo weinig bekend over de baas van ByteDance, dat

Wikipedia in het lemma over Zhang Yiming twee bedragen noemt bij zijn persoonlijk vermogen: 13 miljard dollar en 22,6 miljard. In beide gevallen is de 38-jarige Zhang de op acht na rijkste man van China.

ByteDance en Zhang mogen de gemiddelde krantenlezer dan niks zeggen, de app waarmee ze furore maken is wel bekend: TikTok. Die werd met stille trom geïntroduceerd in 2015. Inmiddels staat de app waarmee gebruikers korte video’s kunnen delen op twee miljard smartphones.

Deze week werd bekend dat een groep investeerders van TikTok een apart bedrijf willen maken en daar 50 keer de jaaromzet van 1 miljard voor over heeft. Ingewijden noemen tegen persbureau Reuters twee Amerikaanse durfkapitalisten, Sequioa en General Atlantic, als potentiële kopers. Een Amerikaanse overname zou politieke druk wegnemen bij TikTok, dat als Chinees product wantrouwen wekt vanwege Zhangs trouw aan de machthebbers in Beijing.

Zhang zwijgt in alle talen. Hij laat de pr over aan zijn Amerikaanse ceo, Kevin Mayer. Deze ex-Disney-directeur weet wel hoe je aan een sprookje een happy end breit.

Alexander Klöpping.Beeld ANP

Alexander Klöpping

Is Sharon van Blendle ook verkocht?’ Laat het maar aan Twitter over om een ironische draai te geven aan droevig stemmend nieuws. Aan het experiment dat Blendle heette is deze week definitief een einde gekomen. De moderne versie van de leesmap van knuffelnerd Alexander Klöpping is opgeslokt door de grotere Franse rivaal Cafeyn, voor een onbekende som.

Eigenlijk stond vorig jaar juni al vast dat Klöppings grote avontuur was mislukt. Blendle staakte toen de verkoop van losse digitale kranten- en tijdschriftartikelen. Exit de ‘iTunes van de journalistiek’, de vlag waaronder het bedrijf in 2014 begon.

Vorig jaar stapte Blendle dus over op het Spotify-model, zoals de meeste ‘nieuwsverzamelaars’. Daarbij mogen abonnees voor 9,99 euro per maand eindeloos grasduinen in 88 tijdschriften en een kleine selectie van artikelen uit twintig kranten. Veel gebruikers van het eerste uur werden dol van ‘Sharon van Blendle’ en haar eindeloze spervuur van smeekmails die abonnees moesten bewegen over te stappen. In april herintroduceerde Blendle het betalen-per-artikel, maar alleen voor betalende abonnees.

De Franse overname heeft kennelijk geen personele gevolgen voor de 50 werknemers van Blendle in Utrecht. Klantenrelatiemanager Sharon de Mooij gaat dus (vermoedelijk) mee naar Cafeyn.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden