TikTok heeft in Nederland al meer dan 1 miljoen gebruikers

Na Facebook, Twitter, Linkedln, Instagram en Snapchat is er een nieuwe partij die in een mum van tijd de markt voor sociale media verovert. De sociale video-app TikTok heeft in Nederland al meer dan 1 miljoen gebruikers. 

FILE PHOTO: A person holds a smartphone with Tik Tok logo displayed in this picture illustration taken November 7, 2019. Picture taken November 7, 2019. REUTERS/Dado Ruvic/Illustration/File PhotoBeeld REUTERS

Dat is een generatie nieuwe gebruikers die Instagram al ziet als iets voor ‘de ouwtjes’. Concurrenten kijken er met argusogen naar, omdat TikTok in Chinese handen is. De app die ooit Musical.ly heette, werd in 2017 gekocht door de Chinese internetgroep ByteDance.

In de leeftijdsgroep 6 tot en met 18 gebruiken 830 duizend Nederlanders de app TikTok. Dat concludeert marktonderzoeker Multiscope op basis van onderzoek onder 1.911 Nederlanders. Onder 12-jarigen is het gebruik van TikTok het hoogst: 64 procent. Boven die leeftijd daalt gebruik snel: van de 18-jarige Nederlanders gebruikt momenteel maar 9 procent TikTok. Onder 10- tot 12-jarigen wordt TikTok gemiddeld 40 minuten per dag gebruikt, onder volwassenen ligt dat gebruik met 13 minuten een stuk lager.

Weinig bekend

Volgens Multiscope is TikTok momenteel nog weinig bekend bij het grote publiek. Onder de volwassen bevolking heeft 26 procent wel eens van de app gehoord. Slechts 2 procent noemt TikTok spontaan als gevraagd wordt naar social media. Na WhatsApp was TikTok dit jaar al de meest gedownloade app, zowel op Android als iOS hoeft de app enkel WhatsApp voor zich te dulden. Met behulp van de appkan men zichzelf filmen terwijl een liedje wordt geplaybackt of gezongen. Het zijn vaak korte filmpjes, van maximaal 30 seconden. Ook kunnen gebruikers livestreams starten en geld doneren.

Facebook-ceo Mark Zuckerberg noemde TikTok een bedreiging, maar pogingen om het over te nemen zoals Instagram zijn vooralsnog mislukt. De nieuwssite Nu.nl maakte onlangs bekend ook naar TikTok te gaan. Hiermee probeert Nu.nl een volgende generatie aan te spreken, hoewel het niet duidelijk is hoe ze die als nieuwsmaker willen aanspreken. TikTok raakte deze week in opspraak toen een video werd verwijderd van een meisje dat kritiek had op de onderdrukking van de Oeigoeren, een moslimminderheid in China.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden