Tijdelijke winkel als lokkertje

EEN EXCLUSIEVE WINKEL ALS PROMOTIEMIDDEL VOOR EEN TIJDSCHRIFT: BLEND DOET HET IN DEN HAAG. MET TANDPASTA, OBSCURE MODE EN VEEL SNEAKERS....

Gert Jonkers

Vroeger ging in elke Nederlandse stad de Italiaanse ijssalon in de winter dicht, vierden de ijsmakers vakantie in het vaderland en trok er voor een paar maanden een witteboekenhal in de zaak. Volgens hetzelfde principe, maar dan anders, openden de makers van tijdschrift Blend deze week in het centrum van Den Haag een 'guerrillastore', 60daysofspace geheten, maar in het voorbijgaan gewoon 'de Blendstore' genoemd.

Het is een verademing in het toch wat suffe Nederlandse winkelaanbod, want 60daysofspace verkoopt spullen die je maar zelden elders te koop ziet: mode van jonge Nederlandse ontwerpers (Bas Kosters, Mada van Gaans, Monique van Heist) en het leuke Hollandse merk Von Winckelman, de kleren van de onvolprezen Duitse ontwerper Bernhard Willhelm en van de jonge Engelsman Kim Jones voor Umbro. Plus: veel gymschoenen, een seventies kantoorameublement, en tandpasta van Marvis met gember- of jasmijnsmaak.

De Haagse guerrillastore is gevestigd in een enorm winkelpand aan de Grote Markt waarin vroeger Kwantum Hallen zat. Het is de tweede in z'n soort; afgelopen zomer speelde Blend zestig dagen winkeltje in een al jaren leegstaande ruimte onder het Hilton hotel in Rotterdam. Prompt meldden zich vijf potentiële huurders.

'Het idee voor de winkel is eigenlijk uit noodzaak geboren', zegt uitgever Jurriaan Bakker (29 jaar, 'vrijetijdskunde gestudeerd, achtergrond in jongerenmarketing'). 'Je moet als nieuw blad roepen dat je bestaat, maar we hadden natuurlijk geen geld voor een grootscheepse campagne.'

Samen met Young Urbans in Rotterdam bedacht Blend de guerrillastore, of beter gezegd: leende het concept van het Japanse modemerk Comme des Garçons, dat sinds een jaar of twee tijdelijke winkels in wereldsteden opent. Het voordeel voor Comme des Garçons is tweeledig: het kost bijna niks aan inrichtingskosten, want niemand vindt het erg dat een tijdelijke winkel gewoon gebruik maakt van het bestaande interieur (een slagerij, een apotheek) en het levert ter plaatse een boel publiciteit en aandacht op. En net als die aandacht verslapt, gaat de winkel weer dicht.

De winkel van Blend moet als een magneet lezers aantrekken, maar het is ook een gewiekste manier om de inhoud van het blad daadwerkelijk te kunnen tonen (obscure mode, muziek, boeken, video's, sneakers) én de adverteerders een 'platform' te bieden. Dat is ook wat de Blend-winkel doet.

Een spijkerbroek van het merk Prps mag dan tussen de 260 en 460 euro kosten, het meeste geld om de zaak te runnen, komt van sponsoren. Op het openingsfeest vloeiden de Bacardi, Heineken en Evian rijkelijk, en wie nu ter plekke een abonnement op Blend pint, krijgt een paar sneakers van New Balance kado. Bovendien staat er een auto van Smart in de winkel, er is gratis Senseo-koffie (van Philips), en er staan vrij toegankelijke computers van Apple.

Andersom maakt het tijdschrift Blend ook reclame voor de winkel: in het novembernummer worden een stuk of vijf artikelen afgesloten met 'nu te koop in de Blend store'.

Op 31 december gaat de zaak in Den Haag weer dicht. Tot die tijd wil de winkel dienen als een 'netwerk van Haagse creatieven', met onder meer filmpremières, concerten en exposities.

De belangstelling is groot. Arnhem en Groningen hebben zich al bij Blend gemeld; die steden willen ook gaan guerrillashoppen.

Gert Jonkers

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden