Tienduizenden vast bij Kanaaltunnel

Meer dan veertigduizend reizigers die voor de Kerst van Frankrijk naar Engeland en andersom wilden reizen, zijn getroffen door de problemen bij de Kanaaltunneltreinen.

Van onze verslaggever Peter de Waard

Nadat vrijdagnacht vijf hogesnelheidstreinen van Eurostar met tweeduizend passagiers door een technisch mankement in de tunnel stil kwamen te staan, is het treinverkeer door de bijna 40 kilometer lange tunnel ernstig ontregeld.

De Franse president Sarkozy noemde de situatie maandag onacceptabel en heeft de hoogste baas van de Franse spoorwegen op het matje geroepen. Ook de burgemeester van Londen is boos. Door de lage koers van het pond sterling is de stad nu een populaire bestemming onder kerstshoppers.

Eurostar – de onderneming die vanaf Brussel en Parijs passagiers vervoert naar London St. Pancras Station – heeft beloofd vandaag weer met een beperkte dienstregeling te beginnen. De zogenoemde shuttlediensten tussen Calais en Folkestone voor auto’s en vrachtverkeer opereren wel, hoewel vanaf Dover alleen automobilisten met een van tevoren geboekt ticket van de shuttletreinen gebruik kunnen maken. Zij lopen echter minimaal twee uur vertraging op. Honderden automobilisten die gisteren spontaan bij de terminal in Folkestone een kaartje wilden kopen, kregen nul op het rekest.

Eurostar probeert via allerlei douceurtjes het leed te verzachten voor de duizenden die vastzitten. Zo krijgen passagiers met een boeking hun geld terug en een gratis kaartje voor een volgende trip. Passagiers die vrijdag urenlang – sommigen zelf vijftien uur – in de tunnel vastzaten, krijgen ook nog eens 170 euro.

Niet alle passagiers zijn daarmee tevreden. In de Eurostar-treinen brak vrijdagnacht paniek uit, omdat drinken en eten niet verkrijgbaar waren en het personeel zich niet liet zien. Veel passagiers moesten op de grond slapen.

British Airways zette gisteren grotere vliegtuigen in op de routes tussen de Londense vliegvelden en die in Parijs en Brussel, om passagiers te helpen die niet naar of vanuit Engeland kunnen reizen. Ook EasyJet wilde de dienstregeling uitbreiden om gestrande reizigers te helpen, maar kreeg geen toestemming, omdat vliegveld Charles de Gaulle kampte met sneeuwoverlast.

De pr-debacles voor Eurotunnel stapelen zich op. Vorig jaar september brak brand uit, waardoor de tunnel tijdelijk gesloten moest worden. Pas in februari werd de dienstregeling weer volledig hersteld.

Sinds de opening van de Kanaaltunnel in 1994 is maar één boekjaar winst behaald: dat van 2007/2008. Omdat de bouwkosten volledig uit de hand waren gelopen, hing er jarenlang een financiële molensteen om de nek van het bedrijf. In 2007 kon eindelijk een schuldsanering worden doorgevoerd.

Maar net toen het bedrijf de eerste winst had behaald, brak de brand uit. En nu veroorzaken de koude en sneeuw weer problemen. Aanvankelijk werd bericht dat de treinen niet bestand waren tegen de grote temperatuurschommelingen als de rijtuigen de relatief warme tunnel verruilen voor de koude buitenlucht.

Nu lijkt het probleem te zijn dat de treinen ‘sneeuw opzuigen’ waardoor de elektrische aandrijving stagneert. ‘In het verleden hebben we dit probleem nooit gehad’, aldus de baas van Eurostar. Bij gisteren gehouden testritten met nieuw gemonteerde sneeuwschermen op de hogesnelheidstreinen was van dit probleem niets merkbaar.

Gestrande reizigers op station Kings Cross St.Pancras in Londen (EPA) Beeld EPA
Gestrande reizigers op station Kings Cross St.Pancras in Londen (EPA)Beeld EPA
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden