AchtergrondThuiszittende werknemer

Thuiszittende werknemers te leen: de marketeer van Schiphol helpt nu een webwinkel

Terwijl de toerismebranche stilligt, hebben webshops werk te over. Voor zulke gevallen bedacht regio Groot-Amsterdam iets nieuws: bedrijven kunnen boventallig personeel ‘uitlenen’ om ontslagen te voorkomen.

Anne Visser werkt voor het bedrijf Vouchervandaag, een grotere workout dan bij haar vorig werk.Beeld Eva Faché

De Amsterdamse wethouder Rutger Groot Wassink weet het nog tot de minuut nauwkeurig: 15 maart, 17.42 uur. Dat was het tijdstip waarop het kabinet het land op slot gooide. En het moment dat hij zich realiseerde dat dit zijn gemeente, met haar horeca en toerisme, hard zou treffen. Drie maanden later doen twee keer zoveel Amsterdammers per week een beroep op de bijstand en is het aantal werkloosheidsuitkeringen toegenomen met 42 procent.

Om te voorkomen dat nog meer mensen met een uitkering thuis komen te zitten, opende de regio Groot-Amsterdam deze week, in samenwerking met onder meer het UWV, het Werkcentrum. Via dat virtuele loket kunnen werkgevers hun boventallige personeel ‘uitlenen’ aan bedrijven die staan te springen om extra handen.

Het is belangrijk dat mensen aan het werk blijven, stelt Groot Wassink. ‘Want hoe langer ze zonder werk zitten, hoe moeilijker het is weer aan het werk te komen. Voor ons is het ook goedkoper: het geld dat we normaal in een bijstandsuitkering steken, kan beter worden ingezet om die uitkeringssituatie te voorkomen.’

Een goed initiatief, vindt hoogleraar actief burgerschap Monique Kremer (UvA). ‘Nu helpen we iemand pas als diegene een paar maanden werkloos is en er zelf écht niet uitkomt. Terwijl de kans op werk bijna per maand afneemt.’ Niet alleen zijn werkgevers huiverig iemand met een uitkering aan te nemen, ook bij werknemers neemt de motivatie en het zelfvertrouwen af zodra ze op de bank zitten.

Voorkomen is beter dan genezen, het klinkt logisch. Toch halveerden de kabinetten-Rutte de afgelopen tien jaar de budgetten voor omscholing en werkbegeleiding. Dat wreekt zich nu, stelt Kremer. ‘Eigenlijk moet je bij reorganisaties of veranderingen in de economie direct kunnen bijscholen. Het is jammer dat we daarvoor geen systeem hebben dat nu in stelling kan worden gebracht.’

Bovendien zijn de loketten ‘hopeloos versnipperd’, zegt Groot Wassink. Uitkeringsinstantie UWV begeleidt mensen met een werkloosheidsuitkering, de gemeenten de mensen in de bijstand. ‘En daar is weinig uitwisseling.’ Terwijl door de flexibilisering van de arbeidsmarkt steeds meer werknemers maar kort recht hebben op WW en dus sneller uitstromen naar de bijstand.

Het Werkcentrum moet een oplossing bieden. En die zal hard nodig zijn. Op dit moment worden 2,1 miljoen banen overeind gehouden met de NOW-regeling van de overheid. Die houdt in oktober op. En dan zijn er ook nog eens veertigduizend Amsterdamse zelfstandigen afhankelijk van inkomensondersteuning (Tozo). ‘Ik help ze graag, maar de overheidssteun is tijdelijk’, stelt Groot Wassink. ‘Ik verwacht een heftig najaar.’

376.000 banen

Bijna eenderde van de banen in de regio Amsterdam staat op de tocht door de coronacrisis, berekende SEO begin april. 

John van Harteveld van Skyjobs, ‘leende’ zijn personeel uit aan Vouchervandaag
‘Zoals de naam doet vermoeden zijn we een uitzendorganisatie in de luchtvaart en logistiek. Half april realiseerden we ons dat deze crisis heel serieus is. Het geld stroomde eruit maar de inkomsten stonden stil. We hebben veertien mensen in dienst, twee tijdelijke dienstverbanden hebben we laten aflopen.

‘Via LinkedIn kwam ik in contact met het UWV. Die kwam met twee bollenpelbedrijven die om personeel zaten te springen. We hebben het besproken en iedereen pakte direct zijn verantwoordelijkheid. Mijn medewerkers begrijpen ook wel dat we eind van het jaar het licht moeten uitdoen als we blijven uitbetalen terwijl iedereen op de bank zit. 

‘Uiteindelijk is het Vouchervandaag geworden. Wij betalen het salaris door en Wilfred betaalt mij uurtje factuurtje voor wie wordt ingezet. Dat doen we voor een spotprijs, maar het is voor ons te behappen. Ik mis mijn mensen wel. Volgens mij is het bij Vouchervandaag nu een stuk gezelliger dan hier op kantoor.’ 

Wilfred Neuteboom, eigenaar van webwinkel Vouchervandaag, ‘leent’ negen werknemers van Skyjobs
‘Vouchervandaag is een soort winkel van Sinkel: we kijken wat mensen nodig hebben en passen daar onze producten op aan. We hadden wel verwacht dat mensen door corona meer thuis gingen doen. Maar na twee weken dacht ik: dit gaat wel erg hard. Buikspierelastieken, tuinverlichting, laptopstandaards: de omzet schoot omhoog.

‘Ik zette een advertentie op Indeed en schrok me rot. Op één vacature kreeg ik meer dan honderd reacties, ook van bedrijven die mensen kwijt moesten. Zo kwam ik in gesprek met Skygroup, die zei: ‘We hebben goede mensen, maar we kunnen ze nergens kwijt.’

‘Ik heb nu een poule van zijn mensen. Ze zijn zeer gemotiveerd. Ik zou ze best willen houden hoor, maar als Schiphol het weer druk gaat krijgen, wordt het voor mij waarschijnlijk weer rustiger. Dan gaat iedereen het geld weer uitgeven aan vakantie.’

Anne Visser, was planner en socialmediamarketeer bij Skyjobs, doet nu de retouren voor Vouchervandaag
‘Toen iedereen ging thuiswerken, merkte ik al dat ik niet meer zoveel te doen had. Ik plande de bagage- en platformmedewerkers van Schiphol in en omdat er geen vluchten waren, viel er ook niets te plannen. Ik zat in de tuin met mijn laptop op schoot mijn mail te checken, maar er kwam niets. 

‘Op een donderdag werd ik gebeld: of ik de volgende dag bij Vouchervandaag wilde beginnen. Eerst dacht ik: ‘Shit, ik moet weer aan het werk.’ Ik was net aan het thuisritme gewend, maar de sfeer was direct goed. 

‘Ik doe de retouren. Ik ben het niet gewend om aan het einde van de dag zó moe te zijn omdat ik hard heb gewerkt. In plaats van de hele dag zitten, sta ik dingen te tillen, net een workout. En ik maak de gekste dingen mee. Mensen sturen zelfs gebruikte scheermesjes retour. 

‘Dit werk is ook een goede afleiding om me niet steeds zorgen te maken over mijn baan. Natuurlijk ben ik bang die te verliezen. Er vliegen nog steeds weinig mensen, dus hoe lang houdt het bedrijf dat vol? Ik denk wel dat het helpt dat ik nu hier werk. Ik doe mijn deel om het bedrijf overeind te houden.’

Zo raakt de coronacrisis de arbeidsmarkt

Aantal werklozen neemt langzamer toe, en tóch kan de vlag kan nog niet uit.

De gevolgen voor werkloosheid en opdrachten voor zzp’ers door de coronacrisis verschillen sterk per regio. Zo raakt de coronacrisis de arbeidsmarkt in uw gemeente. 

De Volkskrant sprak met werknemers die door de coronacrisis hun baan verloren: ‘Ik verdien natuurlijk liever m’n eigen geld’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden