winnaar en verliezer van de week

Thuisbezorgd peuzelt weer een rivaal op, Japanse sponsors krijgen buikpijn van de Spelen

Jitse Groen, oprichter van Thuisbezorgd.nl.  Beeld anp
Jitse Groen, oprichter van Thuisbezorgd.nl.Beeld anp

Winnaar: Baas van Thuisbezorgd.nl, Jitse Groen, eet concurent op.

Hollebolle Gijs verslond een paard, een stier en zeven tonnen bier, plus een schip vol rapen en een kerk vol schapen, maar nog kon hij volgens het kinder-versje van de honger niet slapen. Thuisbezorgd-tycoon Jitse Groen slokte de laatste jaren legio rivalen op, maar zelfs de geruchtmakende overname van het Britse Just Eat kon vorig jaar zijn honger niet stillen.

Afgelopen dinsdag wist Groen de aankoop van het Amerikaanse GrubHub te beklinken, waarmee zijn maaltijdenmoloch Just Eat Takeaway zich voor het eerst in de bakermat van de milkshakes, kipnuggets en cheeseburgers waagt.

De overname van bijna 6 miljard euro maakt Groens 21 jaar oude geesteskindje tot de grootste maaltijdbezorger buiten China, met een sushi- en pizza-imperium dat zich uitstrekt van het hoofdkantoor in Amsterdam tot Hawaii en Nieuw-Zeeland.

Een risico is de overname wel. Tot een paar jaar geleden was GrubHub nog de grootste speler op de Amerikaanse bezorgmarkt, inmiddels staat het bedrijf van de flamboyante topman Matt Maloney ruim achter concurrenten Doordash en Uber Eats.

Beursanalisten waarschuwen Groen dan ook dat hij ervoor moet waken dat GrubHub niet dezelfde uitwerking op Just Eat Takeaway zal hebben als het flinterdunne pepermuntje op de projectielkotsende vreetzak Mr. Creosote uit de beruchte Monty Python-scène, wiens maag na het eten van het snoepje explodeerde.

Takashi Niino Beeld NEC
Takashi NiinoBeeld NEC

Verliezer: Topman NEC Takashi Niino heeft ruzie met Japanse regering

Corona volente begint op 23 juli weer het carnaval van kleiduifschutters, wildwaterslalommers en trampolinespringers dat zich Olympische Spelen noemt. De 47 Japanse sponsors van de Spelen van Tokio zullen met gemengde gevoelens kijken.

Zij staken 2,5 miljard euro in ’s werelds grootste sportevenement, maar wat ze ervoor terugkrijgen is een vraagteken. De Spelen zijn impopulair: liefst 83 procent van de Japanse bevolking is voor uit- of afstel, toonde een peiling.

Een sponsor biechtte tegen de Financial Times op dat zwijgen momenteel de beste marketingstrategie is, gezien de schade die de Spelen bedrijfsreputaties kan berokkenen.

Het ongelukkigst is elektronicareus NEC. Het bedrijf van topman Takashi Niino raakte in conflict met de Japanse overheid over een order om een gezichtsherkennings-app te ontwikkelen. De app was bedoeld om de gezondheid van buitenlandse toeschouwers in de gaten te houden. Maar toen de Japanse regering in maart besloot geen overzeese fans toe te laten, wilde de overheid nog maar de helft van de beloofde 55 miljoen euro betalen, terwijl de app al klaar was.

NEC sputterde tegen, wat minister van digitalisering Takuya Hirai niet kon waarderen, blijkens een uitgelekte opname die tot een rel leidde. Als ze blijven mekkeren, dreigde Hirai, kunnen ze overheidsprojecten voortaan vergeten. ‘Ik ga nog liever dood dan dat ik orders plaats bij NEC.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden