Thuisbatterij Tesla weinig kans van slagen in Europa

Tesla, bekend van de elektrische auto's , komt met iets nieuws: een batterij voor de opslag van energie uit je zonnepanelen of windmolen. In Europa lijkt er geen markt voor.

Oplaadpunten bij nieuwe Europees hoofdkantoor van Tesla. Beeld anp
Oplaadpunten bij nieuwe Europees hoofdkantoor van Tesla.Beeld anp

Tesla, de Amerikaanse fabrikant van batterijen en elektrische auto's waarvan het Europese hoofdkantoor en assemblagefabriek zijn gevestigd in Amsterdam en Tilburg, gaat ook 'thuisbatterijen' verkopen waarmee gebruikers van zonnepanelen of windmolens schone energie kunnen opslaan en zich zo kunnen loskoppelen van het elektriciteitsnet.

De spoedige introductie van een batterij-zonder-auto had Tesla al eerder bekendgemaakt. Eigenaar Elon Musk kondigde maandag op Twitter aan dat het nieuwe product op 30 april wordt gepresenteerd.

De aankondiging komt op een moment waarop de liefde van beleggers en speculanten voor Tesla sterk is bekoeld. Aandelen Tesla daalden het afgelopen half jaar met ruim eenderde in waarde; van 286 dollar (266 euro) in september tot 185 dollar begin deze week. Na de tweet steeg de koers tot ruim boven 190 dollar.

De koersdaling die vorig jaar september inzette, wordt verklaard door tegenvallende bedrijfsresultaten in het laatste kwartaal van 2014, mogelijk versterkt door kortetermijninvesteerders die speculeren op lagere koersen. Ook de aangekondigde groei in China viel tegen en de introductie van nieuwe automodellen werd vertraagd.

Nog geen winst

Tesla heeft sinds de oprichting nog geen winst gemaakt en drijft volledig op het optimisme van beleggers die geloven in de toekomst van geheel elektrische auto's. Het luxueuze model Tesla S (kosten: ruim 70 duizend euro) is het vlaggeschip van deze markt, maar niet de best verkopende auto. Op de Amerikaanse thuismarkt werden vorig jaar méér exemplaren van de Chevrolet Volt (23 duizend) en Nissan Leaf (23 duizend) verkocht dan van de TeslaS (18 duizend).

In het vierde kwartaal van 2014 maakte Tesla ruim 100 miljoen dollar verlies op een omzet van ruim 950 miljoen dollar. Het bedrijf lijkt daarmee op veelbelovende technologiebedrijven die jarenlang miljoenen ophalen bij beleggers voordat er winst in zicht komt - als dat al gebeurt.

'De verwachtingen van het bedrijf waren te hoog. Dat is de afgelopen maanden in de koerswaarde gecompenseerd', zegt analist Jacoline Overdevest, gespecialiseerd in auto-industrie bij belegger Theodoor Gilissen. Als veelbesproken nieuwkomer is de merkwaarde van Tesla aanvankelijk overdreven, denkt ze. Dat Tesla het voorlopig van één model moet hebben, maakt het in de ogen van aandeelhouders ook minder stabiel.

Nederland is voor Tesla een oase met 2.800 Tesla S-modellen op de weg; relatief de beste verspreiding ter wereld. Dat is mede te danken aan de relatief hoge belastingsubsidies voor zakelijk gebruik van energiezuinige auto's. 'Maar dat verklaart niet alles', zei vice-president Ricardo Reyes onlangs in Amsterdam. 'Iedereen had van die voordelen kunnen profiteren, maar de meeste andere autofabrikanten hebben het niet voldoende opgepikt.'

In Europa worden de kansen voor een aparte 'thuisbatterij' ter ondersteuning van zonnepanelen en windmolens niet hoog aangeslagen. De accu's van Tesla zullen naar verwachting relatief duur zijn. 'Zolang we duurzame stroom via saldering voor de markprijs kunnen terugleveren aan het net is opslag in batterijen niet rendabel', zegt Peter Paul Weeda, directeur Zon van energiebedrijf Eneco.

En met de huidige prijzen voor accu's is onafhankelijkheid van het energienet niet makkelijk te realiseren, zegt hoogleraar Fokko Mulder, die aan de TU Delft gespecialiseerd is in energieopslag. 'In de zomer kun je nog wel voldoende stroom opslaan voor 's avonds en 's nachts. In de winter heb je andere opslagsystemen nodig om de seizoenen te overbruggen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden