Tesla populaire werkgever onder studenten, traditionele bedrijven dalen op de ranglijst

Tesla is met stip binnengekomen op de lijst van populairste werkgevers van Nederland. Het bedrijf, met een Europees hoofdkantoor in Amsterdam en een assemblagefabriek in Tilburg, is onder studenten techniek de meest gewilde werkgever. Ook onder bedrijfskundestudenten schiet de fabrikant van elektrische auto's grote traditionele werkgevers als Unilever, Schiphol en Shell voorbij.

Studenten worden onder meer aangetrokken door het groene imago en de innovatiedrang van Tesla. Foto reuters

Dat blijkt uit de top-130 van gewilde bedrijven die het Zweedse adviesbureau Universum heeft samengesteld op basis van een enquête onder bijna 23 duizend Nederlandse studenten. Universum adviseert werkgevers wereldwijd hoe zich te profileren om de beste talenten aan zich te binden. Studenten worden onder meer aangetrokken door het groene imago en de innovatiedrang van Tesla-oprichter Elon Musk, aldus de onderzoekers.

Opvallend op de werkgeverslijstjes is de forse populariteitsdaling van traditionele bedrijven als Wehkamp, Ahold, Bol.com en TomTom. Ook de banken leveren na de financiële crisis en bankschandalen in. Rabobank, ING, ABN Amro, en het Britse Barclays behoren tot de dalers. Opvallende stijgers zijn CoolBlue en Adidas. Ook de Rijksoverheid is volgens de ondervraagde studenten een aantrekkelijker werkgever geworden.

Vrijheid, sfeer, cultuur

'Millenials, de twintigers en dertigers van nu, vinden over het algemeen zingeving, vrijheid en de cultuur en sfeer van een bedrijf belangrijk bij het kiezen van een werkgever, zo blijkt uit verschillende onderzoeken', zegt Marco de Man van HR-advies en salarisverwerker ADP. 'Aan de andere kant, de betrokkenheid van een werknemer is belangrijk voor het financieel succes van een organisatie. Beide partijen kunnen er dus voordeel van hebben.'

Unilever, een van de - lichte - verliezers, is blij dat er elk jaar nieuwe 'groene bedrijven' de top-10 binnenkomen, zegt de woordvoerder van de multinational van merken als Dove, Calvé, Zendium, Conimex en Ben & Jerry's. 'Heel goed om te zien dat een duidelijke focus op duurzaamheid voor studenten een steeds belangrijker rol speelt bij hun keuze van werkgever.' Unilever, dat zichzelf absoluut niet beschouwt als 'minder groen bedrijf', ervaart juist dat het 'Sustainable Living Plan een van de belangrijkste redenen voor pas afgestudeerden is om hun carrière bij Unilever te beginnen.'

De verschuivingen onder werkgevers zijn 'interessant maar niet dramatisch', zegt Joop Schippers, hoogleraar arbeidseconomie aan de Universiteit van Utrecht. Bedrijven kunnen zich hiermee profileren als de plaats waar je moet zijn als jonge werkende. Maar lang niet iedereen slaagt erin terecht te komen bij de werkgever van zijn eerste, tweede of misschien wel derde voorkeur. En niet iedereen kan bij Tesla aan de slag. Dus zoeken mensen ook werk bij die misschien iets minder populaire bedrijven. Nieuwe werknemers brengen in elk bedrijf hun eigen wensen en behoeften in. Vergis je niet, ook een bedrijf als Unilever is nu een heel ander bedrijf dan het pakweg twintig jaar geleden was.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.