Tesla heeft zijn e-truck, maar veel weten we nog niet

Tesla heeft zijn langverwachte elektrische truck gepresenteerd. Dit keer was de Amerikaanse bouwer van luxe elektrische auto's nu eens niet de eerste: diverse fabrikanten zijn hem de afgelopen maanden voorgegaan, onder wie grootheden als Daimler en MAN. Tesla zegt de concurrentie te kunnen verslaan met een grotere accu, die de combinatie inclusief trailer een actieradius van 800 kilometer moet geven.

De e-truck van Tesla. Foto reuters

Als die afstand wordt gehaald, heeft Tesla met zijn e-truck een voertuig dat in principe bruikbaar is voor internationaal transport, al heeft de cabine geen bed.

Het concern weigerde echter te vertellen hoe groot de accu is en - eveneens een belangrijk getal - hoe zwaar. Accu's leggen veel gewicht in de schaal, wat in potentie af gaat van de hoeveelheid vracht die kan worden meegenomen. Gezien het verwachte verbruik, moeten de accu's een capaciteit hebben van zeker duizend kilowattuur, ongeveer tien keer zo veel als Tesla's grootste accu die het bedrijf in zijn auto's gebruikt.

Wat de truck moet gaan kosten maakte topman Musk tijdens de presentatie evenmin bekend. De Tesla Semi, zoals het voertuig heet, gaat in 2019 in productie, aldus Tesla. Het concern wordt momenteel geplaagd door opstartproblemen bij de productie van de nieuwe Model 3, de personenwagen die het massamodel van het concern moet worden.

De actieradius van achthonderd kilometer is haalbaar op de snelweg, beloofde Musk. Rijden op snelwegen is een extra uitdaging voor accu-auto's, omdat het stroomverbruik daar veel hoger ligt dan in de stad. Dit in tegenstelling tot de meeste voertuigen met een brandstofmotor, die op constante snelheid vaak efficiënter werken.

Remmen

Elektrische auto's halen een deel van hun efficiencywinst uit het terugwinnen van energie die vrijkomt bij het remmen. Tijdens het verminderen van snelheid worden de motoren gebruikt om de accu weer op te laden, waar bij gewone voertuigen remenergie verloren gaat in de vorm van hitte.

Daarom zijn elektrische auto's in de stad vaak zuiniger dan op de snelweg, waar minder wordt geremd en constant veel vermogen wordt gevraagd. Om toch een grote afstand te kunnen afleggen, is de Tesla Semi zeer aerodynamisch gemaakt. Ook kan het op snelwegen deels zelfstandig rijden.

Opmerkelijk is dat het stuur van de chauffeur in het midden staat. Het wordt geflankeerd door twee beeldschermen, die uit de Model 3 lijken te komen. Er zijn - heel belangrijk voor Amerikaanse truckers - vier bekerhouders. Tesla zegt ruim anderhalf miljoen kilometer garantie te geven op de accu's.

Musk zei dat de truck in 30 minuten tijd zeshonderd kilometer actieradius kan bijtanken. Hoe het concern dat voor elkaar wil spelen is niet duidelijk. Er zijn nog geen laadstations die de hoeveelheid benodigde energie zo snel kunnen leveren.

Correctie: in een eerdere versie werd gemeld dat niet bekend was wanneer de Tesla Semi in productie gaat.

Foto reuters

Foto reuters
Meer over